Manu Pitkänen
27. toukokuuta, 2016 10:14
Facebook kertoo tuoreessa blogikirjoituksessaan ottaneensa tavoitteekseen tarjota ilmaisten verkkopalveluiden käyttäjille aiempaa parempia ja vähemmän ärsyttäviä mainoksia. Korulauseiden taustalta löytyy kuitenkin hieman toinen näkökulma aiheeseen.
Se mitä Facebook todellisuudessa on julkistanut, on yhtiön Audience Network -mainosverkoston laajentamisen kattamaan kaikkia käyttäjiä. Aiemmin mainostajat ovat voineet kohdentaa mainoksiaan Audience Networkin kautta vain niihin henkilöihin, joilla on Facebook-tili. Jatkossa Facebookin keräämän datan avulla mainoksia voidaan kohdentaa myös niihin henkilöihin, joilla ei ole Facebook-tiliä.
Facebook ei kerro erityisen täsmällisesti miten se aikoo kohdentaa mainoksia niissä tapauksissa, joissa sillä ei ole Facebook-tilin kautta kerättyä tietoa.