Ärsyttääkö nettimainokset? Google yrittää ratkaista ongelmaa

Manu Pitkänen
20. toukokuuta, 2016 14:17

Vaikka nettimainonnasta on keskusteltu tiukkaan sävyyn lähes aina, on siitä tullut iso keskustelun aihe parin viime vuoden aikana, kun yritykset ovat siirtäneet suuremmissa määrin mainoseurojaan perinteisistä medioista nettiin. Käytävän keskustelun keskiössä on nettimainosten räväkkyys.
Mainosten määrä nettisivuilla ja niiden huomiohakuisuus on ohjannut monia mainosesto-ohjelmien pariin, millä on taas ollut paljon muita johdannaisvaikutuksia nettimedioiden toimintaan. Google haluaisi laittaa lopun ongelmalle ja se hakee ratkaisua tilanteeseen luomalla pelisääntöjä "hyväksyttäville mainoksille". Asiasta uutisoi Business Insider sisäpiirilähteiden tietojen pohjalta, mutta virallisesti Google ei suostu asiasta vielä puhumaan.

Business Insiderin lähteet eivät ole kuitenkaan täysin varmoja siitä, millä tavalla Google aikoo viedä eteenpäin "hyväksyttyjä mainoksia". Google voisi tyytyä muokkaamaan sen omien palveluiden mainosehtoja niin, että sivuilla esitettäisiin vain maltillisia mainoksia. Laajemmin Google voisi vaatia ehtojen täyttymistä sen DoubleClick-mainosalustassa, mutta tällöinkin yhtiön pitäisi vain luottaa, että muutkin mainosalustat seuraavat sen perässä. Google voisi myös viedä ajatusta eteenpäin kansainvälisen IAB-järjestön kautta.
Hillittyjen nettimainosten puolesta on puhunut myös mainosesto-ohjelma AdBlock Plussaa kehittävä Eyeo, joka on luvannut lisätä mainostajia sen valkoiselle listalle, mikäli ne täyttävät tietyt kriteerit. Suurille mainosverkoille esto-ohjelman ohituksen mahdollistavalle valkoiselle listalle pääseminen on maksullista. Googlen on sanottu maksaneen pääsystä listalle 25 miljoonaa dollaria.

Lue myös nämä
Tägit
Google AdBlock Plus AdBlock
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.