Manu Pitkänen
26. huhtikuuta, 2016 8:50
Samsung on markkinajohtaja OLED-paneeleiden tuotannossa, mutta siitä huolimatta se on ollut hyvin varovainen laajentumisessa OLED-televisioihin. LG on ollut aktiivisempi tällä saralla ja Suomen markkinoille siltä on tulossa yhteensä neljä OLED-televisiomallia.
Syy OLED-televisioiden hitaalle kaupallistumiselle on näyttöpaneelien valmistuskustannuksissa. LG:kin joutuu myymään ensimmäisiä OLED-televisioita 4000–30 000 euron hintahaarukassa. Samsung on tähän saakka keskittynyt lähinnä mobiililaitteisiin soveltuvien OLED-näyttöjen tuotantoon, mutta Business Korean lähteiden mukaan Samsung olisi investoimassa isolla kädellä ensi syksynä televisiokokoluokan OLED-näyttöjen tuotantoon.
Molemmat korealaisyritykset ovat panostaneet myös mobiilikokoluokan OLED-näyttöjen tuotantokapasiteetin kasvattamiseen. Yhtenä syynä laajentamishankkeille on pidetty Applen päätöstä siirtyä iPhoneissa ja iPadeissä LCD-näytöistä OLED-tekniikkaan.