Manu Pitkänen
10. helmikuuta, 2016 9:25
TechCrunchin mukaan Google on muuttanut tulkintaansa Google Play -sovelluskaupan ohjeistuksista niin, että monet mainosesto-ohjelmat hyväksytään jatkossa kaupan valikoimiin.
Vuonna 2013 Google päätti poistattaa useimmat mainosestosovellukset, koska niiden tulkittiin häiritsevän kaupan ohjeiden vastaisesti muiden sovellusten toimintaa. Konflikti kärjistyi erityisesti AdBlock Plussan ja Googlen väliseksi. TechCrunchin mukaan alkuperäisen tulkinnan ajatuksena oli kieltää kaikki muut mainosesto-ohjelmat paitsi sellaiset nettiselaimet, joihin mainosesto oli sisäänrakennettu ominaisuus.
Nyt Google on uusimassa tulkintaansa niin, että Google Playhin päästetään kaikki hyväksyttyä rajapintaa käyttävät mainosestosovellukset. Helmikuun alussa uutisoitiin Samsungin lisänneen omaan Android-verkkoselaimeensa tuen mainosesto-ohjelmille. Samankaltainen tuki ilmestyi aiemmin iOS 9:n Safari-selaimeen.