Manu Pitkänen
10. joulukuuta, 2015 13:15
Noin miljardin dollarin arvoisiin rahoituskierroksiin yltää melko harva kasvuyritys (CB Insightin mukaan vain kuusi yritystä tänä vuonna), mutta itsestään vain vähän melua pitävä Magic Leap voidaan laskea mukaan tähän kastiin.
Magic Leapin kohdalla ihmeellistä ei kuitenkaan ole suoranaisesti se, että yhtiö sai kerättyä sijoittajilta 827 miljoonaa dollaria uutta pääomaa. Kutkuttavampaa on, että kyseinen summa saatiin haalittua siitäkin huolimatta, että Magic Leapillä ei ole ainuttakaan tuotetta markkinoilla. Esimerkiksi Uberin tapauksessa yhtiöllä on tarjota tuote (kyytisovellus), jonka käyttöä ja kilpailukykyä voidaan mitata ja arvioida. Sijoittajat tuntuvat siis uskovan, että Magic Leapillä on käsissään mullistavaa teknologiaa.
Mitä Magic Leap sitten kehittää? Yhtiö ei ole kertonut teknologiastaan paljoakaan, mutta demovideoiden perusteella kyseessä on käytännössä Microsoftin HoloLensin kanssa kilpaileva tuote, joka mahdollistaa todellisen tilan kanssa vuorovaikuttavat kolmiulotteiset digitaaliset sisällöt. Kuten HoloLensin kohdalla on jo nähty, voidaan "hologrammeja" hyödyntää työssä, opiskelussa ja viihdekäytössä.
Alla on pari Magic Leapin julkaisemaa demovideota. Viimeisessä videossa esitellään teknologiaa tositoimessa, eli digitaalisia sisältöjä ei ole lisätty videoon jälkituotantovaiheessa.