Manu Pitkänen
16. marraskuuta, 2015 16:47
Muutama vuosi sitten Valve nostatti hypeä Steam Machine -pelikonekonseptilla, joka raudan osalta perustuisi tietokoneista tuttuihin komponentteihin, mutta käyttöjärjestelmänä käytetään Windowsin sijaan Valven omaa SteamOS:ää. Koneiden luvattiin nostavan Linux-pelaamisen uusiin sfääreihin – ehkä jopa ohi vastaavista Windows-järjestelmistä.
Ensimmäiset Steam Machine -koneet tulivat myyntiin viime viikolla, joten Ars Technica päätti testata, miten SteamOS pärjää pelialustana Windows 10:een nähden. Ars Technican testilaitteena oli itse koottu tietokone, joten se ei ole virallinen Steam Machine. Tietokoneen rauta on muutaman vuoden vanhaa, mutta samaa konetta käytettiin sekä Windows 10:llä että SteamOS:llä, joten tulokset ovat vertailukelpoisia.
Suorituskyvyn testaamiseen valittiin Middle-Earth: Shadow of Mordor ja Metro: Last Light Redux, jotka ovat molemmat suhteellisen tuoreita julkaisuja (vuoden 2014 loppupuolelta). Ars Technica otti vielä mukaan Valven omaa Source-pelimoottoria käyttäviä pelejä (Portal, Team Fortress 2, DOTA 2 ja Left 4 Dead 2).
Ars Technican testien päätelmä on, että OpenGL:ään nojautuva SteamOS hukkaa pelikoneen resursseja 10–30 prosenttia verrattuna Windows 10:een. Kaava pätee myös Source-pohjaisten pelien kohdalla – ainoastaan Left 4 Dead 2 ylsi lähes samaan suorituskykyyn Windows 10:llä ja SteamOS:llä.
Syitä suorituskykyerolle lienee useita, mutta yksi niistä lienee se, että pelikehittäjät eivät halua uhrata turhan paljoa resursseja Linux-pelaamiseen. Resurssit suunnataan DirectX:ään ja Windowsiin, jossa rahakin liikkuu. Toisaalta Linuxin ajuritkaan eivät välttämättä kehity samassa tahdissa Windowsin kanssa.