Testi: Steam-pelikoneet häviävät suorituskyvyssä Windowsille

Manu Pitkänen
16. marraskuuta, 2015 16:47

Muutama vuosi sitten Valve nostatti hypeä Steam Machine -pelikonekonseptilla, joka raudan osalta perustuisi tietokoneista tuttuihin komponentteihin, mutta käyttöjärjestelmänä käytetään Windowsin sijaan Valven omaa SteamOS:ää. Koneiden luvattiin nostavan Linux-pelaamisen uusiin sfääreihin – ehkä jopa ohi vastaavista Windows-järjestelmistä.
Ensimmäiset Steam Machine -koneet tulivat myyntiin viime viikolla, joten Ars Technica päätti testata, miten SteamOS pärjää pelialustana Windows 10:een nähden. Ars Technican testilaitteena oli itse koottu tietokone, joten se ei ole virallinen Steam Machine. Tietokoneen rauta on muutaman vuoden vanhaa, mutta samaa konetta käytettiin sekä Windows 10:llä että SteamOS:llä, joten tulokset ovat vertailukelpoisia.
Suorituskyvyn testaamiseen valittiin Middle-Earth: Shadow of Mordor ja Metro: Last Light Redux, jotka ovat molemmat suhteellisen tuoreita julkaisuja (vuoden 2014 loppupuolelta). Ars Technica otti vielä mukaan Valven omaa Source-pelimoottoria käyttäviä pelejä (Portal, Team Fortress 2, DOTA 2 ja Left 4 Dead 2).
Ars Technican testien päätelmä on, että OpenGL:ään nojautuva SteamOS hukkaa pelikoneen resursseja 10–30 prosenttia verrattuna Windows 10:een. Kaava pätee myös Source-pohjaisten pelien kohdalla – ainoastaan Left 4 Dead 2 ylsi lähes samaan suorituskykyyn Windows 10:llä ja SteamOS:llä.
Syitä suorituskykyerolle lienee useita, mutta yksi niistä lienee se, että pelikehittäjät eivät halua uhrata turhan paljoa resursseja Linux-pelaamiseen. Resurssit suunnataan DirectX:ään ja Windowsiin, jossa rahakin liikkuu. Toisaalta Linuxin ajuritkaan eivät välttämättä kehity samassa tahdissa Windowsin kanssa.

Lue myös nämä
Tägit
Windows DirectX 11 Steam DirectX 10 DirectX Steam Box SteamOS Steam Controller Steam Machine DirectX 12
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.