Suosittu mainosestäjä myytiin – ostajaa ei suostuta paljastamaan

Manu Pitkänen
2. lokakuuta, 2015 14:49

Suosittu AdBlock-mainosestoliitännäinen on myyty, minkä myötä selainliitännäisen kehittänyt Michael Gundlach astuu sivuun.
Erikoista tapauksessa on se, että AdBlockin uutta omistajaa ei suostuta nimeämään, vaan ostaja haluaa pysyä salassa. Tämä on varsin outoa, sillä on vähintäänkin kohtuullista, että liitännäisen 40 miljoonalla käyttäjällä on tieto siitä, kuka käytetyn palvelun tarjonnasta vastaa. Adblockin kehitystä on rahoitettu lahjoitusvaroin.

Sattumaa tai ei, AdBlock kertoi samalla osallistuvansa saksalaisen Eyeon (kilpailevan AdBlock Plussan kehittäjä) Acceptable Ads -ohjelmaan. Kyseisen ohjelman kautta mainoksille voidaan hakea "hyväksytyn mainoksen" statusta, minkä ansiosta mainokset pääsevät läpi AdBlock Plussan suodatuksesta. Eyeo tekee tunnetusti bisnestä hyväksytyillä mainoksilla, eli isommille mainostajille ohjelmaan mukaan pääsy maksaa rahaa.

Was casually browsing earlier using Google Chrome, opened a new tab, and this popped up: pic.twitter.com/BTmPabAwkd

-- Adam Haworth (@aahaworth) 1. lokakuuta 2015

Lue myös nämä
Tägit
mainokset AdBlock Plus mainonta mainoskampanja mainosjärjestelmä mainosten esto AdBlock
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.