Panu Roivas
16. elokuuta, 2015 19:24
Uuden tutkimuksen mukaan adblock-ohjelmien käyttö aiheuttaa arviolta 21,8 miljardin dollarin tappiot mainostuloissa tänä vuonna.
PageFairin ja Adoben tekemän "The cost of ad blocking" -tutkimuksen mukaan noin 200 miljoonaa netin käyttäjää hyödyntää selainlaajennosta, jolla estetään mainoksien näyttäminen. Mainosblokkauksen uhreiksi jäävät luonnollisesti eniten ne sivustot, joiden käyttäjäkunta on mainosblokkereista perillä olevaa tyyppiä.
Mainosblokkauksen määrä vaihtelee myös maittain, ja toistaiseksi suurin mainosblokkaajien maa on Kreikka, jossa 36,7% hyödyntää mainoksia estävää selainlaajennosta. Suomessa luku on 19%. Euroopassa mainoksia estää noin 77 miljoonaa käyttäjää, ja Yhdysvalloissa vastaava numero on 45 miljoonaa.
PageFairin CEO:n Sean Blanchfieldin mukaan mobiilipuolen mainosestot saattavat jatkossa romuttaa nykyisen mainospohjaisen bisnesmallin. Erityisesti Aasian suunalla mobiilimainosten blokkaus on ollut kasvussa, ja sen odotetaan nousevan erityisesti kun Apple lisää mainosestotuen Safari-selaimeen iOS 9:ssä.