Manu Pitkänen
10. elokuuta, 2015 11:18
Norjalainen selainkehittäjä ja verkkomainosyhtiö Opera Software on kertonut aloittavansa strategisten vaihtoehtojen arvioinnin. Suomeksi sanottuna se tarkoittaa yritysjärjestelyitä, kuten yhtiön mahdollista myyntiä. Arviointi aloitettiin sen jälkeen kun useat kiinnostuneet yritykset olivat lähestyneet Operaa.
Arviointiprosessi päättyy nykyisen aikataulun mukaan tämän vuoden aikana. Syksyllä siis kuultaneen, että onko Opera menossa myyntiin vai ei.
Opera on lyhyessä ajassa joutunut laskemaan liikevaihtoennusteitaan mainosverkon odotettua huonomman suoriutumisen takia. Huonosti mainosmyynti ei ole kuitenkaan sujunut, sillä se kasvoi viime vuoden vastaavasta ajankohdasta peräti 45 prosenttia. Yhtiötä seuraavat analyytikot kuitenkin odottivat vieläkin parempaa myyntiä. Nykyisen ennusteen mukaan Operan tämän vuoden liikevaihto olisi noin 600–618 miljoonaa dollaria.
Opera ilmoitti myös ostavansa Latinanaisen Amerikan alueelle keskittyneen sovellustilauspalvelu Bemobin. Palvelun käyttäjät pääsevät viikoittaista maksua vastaan käsiksi useisiin mobiilisovelluksiin.