Matti Robinson
10. elokuuta, 2015 19:05
Facebook on tarkastellut maailman naurukäytöstä ja todennut, etteivät kaikki naura internetissä samalla tavalla.
Luonnollisesti esimerkiksi kieli vaikuttaa naurun kirjoittamisasuun, mutta yllättävää on, että yksi maailman suosituimmista akronyymeistä on minimaalisessa marginaalissa.
LOL (Laughing Out Loud), tai lol, on kärsinyt valtavaa inflaatiota, tai sitten se ei koskaan ollutkaan suosiossa Facebookissa, sillä nyt sitä käyttää vain alle 2 prosenttia naurajista.
Yleisin naurun kirjoitusasu on englanninkielellä usein käytetty haha, jonka osuus on murskaava 51,4 prosenttia. Suomeen hyvin soveltuva hehe on käytetty noin 13 prosenttia tapauksista. Näiden väliin mahtuu emojit, joiden käyttöosuus on noin 34 prosenttia.
Facebookin tutkimuksesta selvisi myös, että hahat ja hehet koostuivat useimmiten kokonaisista ha- tai he-tavuista, puolet emoji-käyttäjistä käyttivät vain yhtä emojia, hahaa käyttivät enemmän miehet, emojia enemmän naiset ja hehe sekä lol jakautuivat melko tarkasti kahtia.
Lisää statistiikkaa ja tietoa tutkimuksesta löytyy tästä Facebookin blogimerkinnästä.