Manu Pitkänen
3. heinäkuuta, 2015 14:01
Kaikki teknologiayhtiöt tuntuvat haluavan olla mukana suoratoistomusiikissa. Amazonilla, Googlella ja Microsoftilla on olemassa suoratoistopalvelut ja kesäkuun lopussa Applekin iski samoille apajille Apple Musicin muodossa. Yhtälöstä ei pidä myöskään unohtaa Spotifyta. Yksi kuitenkin puuttuu joukosta: Facebook.
Facebook voi kuitenkin kokeilla siipiään suoratoistossa lähitulevaisuudessa. The Vergen tietojen mukaan yhteisöpalvelujätti on jo käynyt keskusteluja levy-yhtiöiden kanssa, mutta toistaiseksi kukaan ei vielä tiedä mitä Facebook oikein haluaisi tehdä suoratoistossa.
Nykyään Facebookilla on jo yli 1,44 miljardia käyttäjää, mikä jo itsessään on houkutteleva markkina melkeinpä mille tahansa digitaaliselle tuotteelle. Facebook pyörittää jo omaa videopalvelua ja yhtiö aloitti vähän aika sitten sisältöyhteistyön uutismedioiden kanssa. Musiikki olisi seuraava luonteva laajenemissuunta, kun ihmisten välinen kommunikaatio on jo aika hyvin Facebookin hallinnassa.
Musiikin avulla Facebook pystyisi sitomaan entistä voimakkaammin käyttäjiä palveluun, jolloin yhteisöpalvelussa roikuttu aika per käyttäjä pitäisi kasvaa. Tämä vuorostaan altistaa käyttäjiää enemmän Facebookin esittämille mainoksille ja tuo palvelulle lisää mainostuloja.