Operaattorit uhkaavat estää mainokset - saattaa alkaa jo tänä vuonna

Valtteri Ahonen
15. toukokuuta, 2015 13:51

Teleoperaattorit pyrkivät löytämään keinoja tulojensa maksimoimiseen. Yksi vaihtoehto näyttäisi olevan mainostajien kirstuille käyminen.
Financial Timesin mukaan yksi eurooppalainen operaattori on jo valmistautunut aloittamaan verkkomainosten estämisen tämän vuoden aikana. Käytännössä ohjelmallisesti tehtävä esto päästäisi läpi Facebook- ja Twitter-mainosten tyyliset "in-feed" -mainokset, mutta estäisi lähes kaiken muun. Mainosesto voisi koskea joko koko verkkoa, tai olla käyttäjän valittavissa oleva lisätoiminto.

Tällä peliliikkeellä operaattorit pyrkivät pääsemään itse käsiksi verkon mainostuloihin, joita hallitsevat tällä hetkellä Googlen ja Yahoon kaltaiset jättiläiset. Taustalla on turhautuminen siitä, että mainokset aiheuttavat erittäin paljon liikennettä ja pakottavat operaattoreita rakentamaan jatkuvasti suurempaa verkkokapasiteettia, mutta kaikki tulot menevät mainosfirmoille.
Verkon neutraliteetin kannalta tilanne on tietysti ongelmallinen, eikä koko verkon kattavaa estoa tuskin saisi kovin helposti läpi etenkään eurooppalaisessa oikeussalissa. FT:n lähteiden mukaan pelkkä eston pelote saattaa kuitenkin olla riittävä heräte saamaan mainosyhtiöt neuvottelupöytään tulonjaon selvittämiseksi.

Google kommentoi asiaa toteamalla, että mainosten esto olisi kohtuuton toimenpide, sillä operaattoreiden asiakkaat maksavat kaistasta saadakseen käyttää itselleen tärkeitä palveluita, joista monet puolestaan rahoittavat toimintansa mainoksilla.

Lue myös nämä
Tägit
Internet mainokset Google nettiyhteys nettisensuuri verkkoyhteys operaattorit verkkoneutraliteetti nettineutraliteetti
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.