Manu Pitkänen
31. maaliskuuta, 2015 13:52
Yle Uutisten mukaan suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan netti-tv-palveluista (esim. Netflix, Viaplay ja HBO Nordic) yhtä innokkaasti kuin muut pohjoismaalaiset. Syynä hehkutetaan olevan hyvät ja ilmaiset kotimaiset nettitelevisiopalvelut, kuten Yle-verolla rahoitettava Yle Areena.
Uutinen perustuu Arkenan pohjoismaissa toteuttamaan Nordic Video Index -kyselytutkimukseen, jonka mukaan yli 80 prosenttia suomalaisista käyttää Yle Areenaa ja 59 prosenttia kyselyyn osallistuneista on katsonut sisältöä MTV Katsomosta. Vastaajista 30 prosenttia on katsonut Netflixiä ja 9 prosenttia Viaplaytä. HBO:n TV-sarjoja tarjoavaa HBO Nordicia katsoo viisi prosenttia vastaajista.
Norjassa Netflixiä käyttää Arkenan tutkimukseen 59 prosenttia vastaajista, kun yleisradioyhtiö NRK:n verkkopalvelun käyttäjiksi ilmoittautui 65 prosenttia vastaajista. Norjassa Viaplay ja HBO Nordic ovat myös selvästi suositumpia kuin Suomessa.
Vaikka suomalaisten palveluiden ilmaisuus voikin selittää miksi Netflix on Suomessa epäsuositumpi kuin vaikkapa Norjassa, kannattaa myös katsoa hieman tarkemmin kyselytutkimuksen vastaajien taustoihin. Suomessa haastatelluista henkilöistä 41 prosenttia oli yli 55-vuotiaita ja 32 prosenttia 35–54-vuotiaita, kaikkein nuorimmat jäivät haastattelussa selvään vähemmistöön. Norjassa taas haastateltavat olivat pääasiassa nuoria tai keski-ikäisiä, yli 55-vuotiaiden osuus oli 26 prosenttia.
Vastaajien ikäpainotus selittänee myös sen, miksi tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät suoratoistopalveluita vähemmän kuin muut pohjoismaalaiset.
Suoratoistopalveluiden käyttö on vähentynyt alkuinnostuksen jälkeen kaikissa Pohjoismaissa. Lähinnä HBO Nordic on onnistunut pitämään asemansa vuoden 2013 tasolla (vain Suomessa HBO Nordicin käyttö väheni viime vuonna). Suomalaiset antoivat HBO Nordicin sisällölle elokuvien ja tv-sarjojen osalta kaikkein parhaimman arvosanan, Yle Areenan vahvuuksia olivat dokumentit.