YouTube ei ole vieläkään rahasampo Googlelle

Manu Pitkänen
26. helmikuuta, 2015 12:20

Vuodesta 2006 lähtien Googlen omistukseen kuulunut YouTube ei ole vieläkään kääntynyt kunnolla voitolliseksi, kirjoittaa Wall Street Journal.
Google ei raportoi palveluidensa taloustietoja, mutta YouTuben taloudellisista luvuista perillä olevien lähteiden mukaan nettivideopalvelu teki viime vuonna noin neljän miljardin dollarin edestä liikevaihtoa, mikä on noin miljardi dollaria enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kovasta kasvusta huolimatta YouTuben mainostuloista ei jää Googlelle juurikaan rahaa, sillä liikevaihdon syö sisällöntuottajille maksettavat korvaukset ja palvelun ylläpito/kasvattaminen.

YouTuben kääntymistä voitolliseksi on hankaloittanut käytännössä se, että videoita löydetään pääasiassa linkkien tai muille verkkosivuille lisättyjen upotteiden kautta. YouTubeen siis päädytään joidenkin sattumusten kautta, eikä sitä avata tarkoituksellisesti (kuten vaikkapa televisiota).
Tästä voi koitua myöhemmin YouTubelle nykyistä suurempi ongelma, sillä muutamat tärkeät liikennelähteet ovat kehittämässä parhaillaan omia videoalustoja. Nimekkäimmät yrittäjät ovat Facebook ja Twitter.

Toinen YouTubea riivaava ongelma on, että suurimman osan videotoistoista tekee kohtalaisen pieni katselijakunta. WSJ:n siteeraamien lukujen mukaan yhdeksän prosenttia YouTuben katselijoista aiheuttaisi 85 prosenttia videoiden katselukerroista. Tästä syystä videoiden toistokerrat eivät itsessään kerro vielä kuinka laajalti videota on nähty. Mainostajien näkökulmasta tilanne ei ole otollinen, sillä ne hakevat yleensä mahdollisimman laajaa yleisöä.

Lue myös nämä
Tägit
video YouTube Google videopalvelu nettivideo
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.