Manu Pitkänen
3. helmikuuta, 2015 9:20
AdBlock Plus -mainoksenestolaajennosta nettiselaimiin kehittävä saksalainen Eyeo lisännyt suodattimeensa reiät verkkomainosbisneksen isoja nimiä, kuten Googlea, Microsoftia ja Amazonia, varten. Financial Timesin mukaan yhtiöt pääsivät valkoiselle listalle, koska niiden tarjoamat mainokset eivät ole liian huomiotaherättäviä.
Eyeo ei lisännyt Googlea tai Microsoftia poikkeuslistalle hyvästä tahdosta, vaan yhtiö käytännössä rahoittaa poikkeusjärjestelyillä koko toimintansa. Kukaan ei tiedä paljonko Eyeo tienaa esimerkiksi Google-sopimuksella, mutta joidenkin tietojen mukaan AdBlock Plus olisi pyytänyt ainakin joiltain asiakkailta 30 prosentin siivua AdBlock Plus -käyttäjien tuottamista mainosrahoista.
Mainoksenesto-ohjelma rahoittaa siis toimintansa mainoksilla.
Pienille sivustoille ja blogeille pääsy valkoiselle listalle on ilmaista, mutta suuremmat yhtiöt joutuvat maksamaan siitä. AfterDawn uutisoi Googlen pääsystä AdBlock Plussan poikkeuslistalle jo vuonna 2013.
Financial Timesin mukaan valkoiselle listalle on hyväksytty myös Taboola-mainosverkko, jonka kohdalla Eyeo tuntuu tulkinneen omia ehtojaan melko väljästi. Valkoiselle listalle pääsyn edellytyksenä on käytetty sitä, että esitetyt mainokset sisältävät vain tekstiä. Taboola tunnetaan erityisesti From The Web -mainoksista, joissa verkkosivustoilla tarjotaan kuvilla varustettuja linkkejä muiden sivustojen sisältöihin.
Lisäksi Taboolan sisältömainoksia ei merkitä kovin selvästi mainoksiksi, mikä vaikuttaisi olevan myös ristiriidassa AdBlock Plussan ehtojen kanssa. AdBlock Plus -foorumin eräs keskustelija kommentoikin Taboolan pääsyä poikkeuslistalle: "Onko tämä jokin vitsi?"
Hyväksytytkin mainokset voi halutessaan estää AdBlock Plussan asetuksista.