Manu Pitkänen
27. tammikuuta, 2015 10:11
Yhdysvalloissa alkoi viime vuonna suuren luokan kädenvääntö verkkoneutraliteetista. Aihe tiivistyy käytännössä kysymykseen: Pitääkö Internetistä ladattava sisältö liikkua verkkoyhteyksiä pitkin samalla nopeudella riippumatta sisällön tyypistä?
Yhdysvaltalaisten operaattoreiden eli verkkoyhteyksien tarjoajien mielestä yhteysnopeus saisi vaihdella sisällön tyypin mukaan. Netflix-elokuvat saisivat latautua hitaammin kuin vaikkapa Facebook-viestit. Jos käyttäjä haluaisi Netflix-elokuvien näkyvän pätkimättä, hän voisi joutua maksamaan siitä erillisenä palveluna. Vaihtoehtoisesti operaattori voisi perustaa oman videopalvelun, joka toimisi moitteettomasti jo palvelun kuukausimaksua vastaan.
Eurooppalaiset operaattorit lobbaavat myös ahkerasti verkkoneutraliteetin romuttamiseksi. Tästä tuoreimpana esimerkkinä Reutersin tuore raportti operaattoreiden edunvalvontajärjestöjen allekirjoittamasta kirjeestä, joka on osoitettu EU-puheenjohtajuutta parhaillaan pitävälle Latvialle.
Kirjeessä operaattorit yrittävät vakuutella, ettei verkkoneutraliteetti ole kuluttajan edun mukaista. Kirjeen allekijoittajiiin kuuluu muun muassa GSMA ja ETNO. Suomalaisia operaattoreita kuuluu molempiin järjestöihin.
Verkkoneutraliteettikysymys nousi pintaan jo Italian puheenjohtajuuskaudella. Italiassa suhtauduttiin myötämielisesti operaattoreiden mahdollisuuteen hiljentää keinotekoisesti tiettyjen sisältöjen latausnopeuksia. Latvia hyllytti Italian kaudella laaditun kompromissiratkaisun ja ehdottaa nyt paljon suoraviivaisempaa muotoilua verkkoneutraliteetin määrittelemiseksi EU:ssa.
Latvian ehdotuksessa operaattorit olisivat pakotettuja käsittelemään kaikkea verkkoliikennettä samalla tavalla. Periaatteesta saisi lipsua vain poikkeustilanteissa, oikeudenmääräyksestä (esim. jonkin verkkopalvelun estäminen) tai verkon turvallisuuden takaamisen takia. Operaattoreille annettaisiin kuitenkin mahdollisuus tarjota erityispalveluita, joissa yhteysnopeudet ovat taattuja, mutta ne eivät saisi vaikuttaa muuhun liikenteeseen heikentävästi.
TeliaSonera kohahdutti vuonna 2012 kertoi suunnitelleensa erityisen Skype-maksun, jolla se saisi perittyä asiakkailtaan hintaa VoIP-puheluihin käytetystä datasta. Puheen datasiirtomaksu ei edennyt kovin pitkälle, vaikka sitä aikoinaan kuvailtiin välttämättömäksi yhtiön toimintakyvyn kannalta.