Suomen webbisivut tulevat kärsimään ensi vuonna - ja pahasti

Petteri Pyyny
19. joulukuuta, 2014 9:15

Vuosi vuoden jälkeen Facebookin merkitys verkkosivustojen liikenteenlähteenä on kasvanut kasvamistaan. Jotkut verkkosivustot ovat rakentaneet käytännössä koko bisnesmallinsa Facebookista tulevien käyttäjämassojen päälle. Trendi on vielä Suomeakin selvemmin esillä Yhdysvalloissa, josta puuttuu selkeitä liikenteitä tasapainottavia, muita isoja "liikenteenruokkijoita". Yhdysvalloissa Facebookissa menestyminen ratkaisee niin uutis- kuin viihdesivustonkin liikennemäärät – ja käytännössä liikevaihdon (ja usein myös sen, pysyykö ko. yritys pystyssä).
Facebook on kuitenkin vuosi vuoden jälkeen ruuvannut algoritmejään tiukemmalle ja tiukemmalle sen suhteen, mitä se päästää läpi käyttäjiensä etusivulla näkemään uutisvirtaan. Kaikki Facebookin tekemät muutokset pohjautuvat algoritmeihin ja valtavaan määrään testejä, joten mitään hatusta vedettyjä muutokset eivät ole. Se, että juuri sinä saat tietyt päivitykset Facebookin uutisvirrassa tiettyyn järjestyseen, pohjautuu miljardin käyttäjän luomaan datamassaan ja siitä opittuihin seikkoihin.
Jo vuonna 2013 alkoi Facebook siirtymään ns. "Facebook Zero"-mallia kohti, jossa verkkosivut eivät saa enää julkaisemiaan päivityksiä läpi, eivät edes käyttäjille, jotka ovat "fanittaneet" kyseistä sivua Facebookissa. Etenkin Yhdysvalloissa tämä trendi on ollut erittäin selvä: esimerkiksi englanninkielinen AfterDawn, jolla on lähes viisi tuhatta fania, tavoittaa toisinaan uutisillaan ainoastaan kourallisen ihmisiä. "Tavoittaminen" tarkoittaa siis määrää ihmisiä, jotka ovat ylipäätään nähneet kyseisen jutun Facebook-sivuillaan. Pahimmillaan suhdeluku on ollut viime viikkoina 4600 fania - 19, jotka näkivät julkaisun. Ainoastaan "viraaliksi" suunnitellut julkaisut ovat päässeet viimeisen vuoden aikana "läpi" Facebook-käyttäjien seinille, eli jutut, jotka houkuttelevat klikkaamaan ja jakamaan. Käytännössä siis erilaiset, "ihmisenkokoiset" kohut. Suomessa tilanne on ollut toistaiseksi helpompi, mutta tulee muuttumaan rajusti vuonna 2015.
Arvostettu web-tutkimukseen keskittynyt yritys, NiemanLab arvioi omassa jutussaan sitä, että vuosi 2015 tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin Facebookista ulkopuolisille sivustoille lähetettävä kokonaisliikennemäärä tulee laskemaan. Logiikka on selkeä: Facebook on nykyisin ennenkaikkea mobiilipalvelu: sen tuloista valtaosa tulee mobiilista ja sen käytöstä valtaosa on nykyisin mobiilikäyttöä. Ja jos työpöytäselaimilla vielä ulkopuolisiin sivustoihin linkkaaminen onkin hyvää palvelua, mobiilissa se pääsääntöisesti ei sitä ole: vielä nykypäivänäkin monet sivustot toimivat todella kehnosti kännyköillä, eivät noudata tiettyjä yhteisiä pelisääntöjä tai vähintäänkin estävät helpon back-painikkeen käytön erilaisten uudelleenohjauksiensa vuoksi.

And in a mobile world, links to third-party websites are, to use a technical term, shit.
-Felix Salmon / NiemanLab

Facebookilla on käytännössä kaksi tehtävää yrityksenä: ensinnäkin pitää huolta siitä, että mahdollisimman suuri osa sen käyttäjistä kuluttaa Facebookissa mahdollisimman paljon aikaa ja toisekseen huolehtia siitä, että mainostajat saavat vastinetta rahoilleen. Facebookilla ei sinänsä ole minkäänlaista velvollisuutta pitää uutis- ja viihdesivujen omistajia tyytyväisinä.
Yhdysvalloissa monet isot julkaisijat ovat jo reagoineet muutoksiin -- "Fanita meitä Facebookissa"-nappien painoarvo ja sijoittelu on heikentynyt monilla sivustoilla ja tilalle on tuotu muita tapoja uutisvirran seurantaan. Kaikki ei toki muutu: ns. viraalisivustot tulevat elämään jatkossakin, mutta niiden elintila kapenee hieman, mutta samaan aikaan isommista kasvaa kenties nykyistäkin isompia. Perinteiset, "tylsät" uutissivustot kenties siirtävät panostuksiaan entistä enemmän Twitterin ja muiden palveluiden suuntaan. Ja Facebook? Facebook todennäköisesti jatkaa kasvuaan myös tulevaisuudessa. Sen muutokset ovat kuitenkin dataan pohjautuvia, joten vaikka osa käyttäjistä ei niitä haluaisikaan, algoritmimuutos tulee todennäköisesti kasvattamaan tyytyväisten käyttäjien osuutta entisestään.
-Petteri Pyyny, tj
AfterDawn Oy
twitter: @pyyny

Lue myös nämä
Tägit
Facebook mielipide
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.