Petteri Pyyny
19. joulukuuta, 2014 9:15
Vuosi vuoden jälkeen Facebookin merkitys verkkosivustojen liikenteenlähteenä on kasvanut kasvamistaan. Jotkut verkkosivustot ovat rakentaneet käytännössä koko bisnesmallinsa Facebookista tulevien käyttäjämassojen päälle. Trendi on vielä Suomeakin selvemmin esillä Yhdysvalloissa, josta puuttuu selkeitä liikenteitä tasapainottavia, muita isoja "liikenteenruokkijoita". Yhdysvalloissa Facebookissa menestyminen ratkaisee niin uutis- kuin viihdesivustonkin liikennemäärät – ja käytännössä liikevaihdon (ja usein myös sen, pysyykö ko. yritys pystyssä).
Facebook on kuitenkin vuosi vuoden jälkeen ruuvannut algoritmejään tiukemmalle ja tiukemmalle sen suhteen, mitä se päästää läpi käyttäjiensä etusivulla näkemään uutisvirtaan. Kaikki Facebookin tekemät muutokset pohjautuvat algoritmeihin ja valtavaan määrään testejä, joten mitään hatusta vedettyjä muutokset eivät ole. Se, että juuri sinä saat tietyt päivitykset Facebookin uutisvirrassa tiettyyn järjestyseen, pohjautuu miljardin käyttäjän luomaan datamassaan ja siitä opittuihin seikkoihin.
Jo vuonna 2013 alkoi Facebook siirtymään ns. "Facebook Zero"-mallia kohti, jossa verkkosivut eivät saa enää julkaisemiaan päivityksiä läpi, eivät edes käyttäjille, jotka ovat "fanittaneet" kyseistä sivua Facebookissa. Etenkin Yhdysvalloissa tämä trendi on ollut erittäin selvä: esimerkiksi englanninkielinen AfterDawn, jolla on lähes viisi tuhatta fania, tavoittaa toisinaan uutisillaan ainoastaan kourallisen ihmisiä. "Tavoittaminen" tarkoittaa siis määrää ihmisiä, jotka ovat ylipäätään nähneet kyseisen jutun Facebook-sivuillaan. Pahimmillaan suhdeluku on ollut viime viikkoina 4600 fania - 19, jotka näkivät julkaisun. Ainoastaan "viraaliksi" suunnitellut julkaisut ovat päässeet viimeisen vuoden aikana "läpi" Facebook-käyttäjien seinille, eli jutut, jotka houkuttelevat klikkaamaan ja jakamaan. Käytännössä siis erilaiset, "ihmisenkokoiset" kohut. Suomessa tilanne on ollut toistaiseksi helpompi, mutta tulee muuttumaan rajusti vuonna 2015.
Arvostettu web-tutkimukseen keskittynyt yritys, NiemanLab arvioi omassa jutussaan sitä, että vuosi 2015 tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin Facebookista ulkopuolisille sivustoille lähetettävä kokonaisliikennemäärä tulee laskemaan. Logiikka on selkeä: Facebook on nykyisin ennenkaikkea mobiilipalvelu: sen tuloista valtaosa tulee mobiilista ja sen käytöstä valtaosa on nykyisin mobiilikäyttöä. Ja jos työpöytäselaimilla vielä ulkopuolisiin sivustoihin linkkaaminen onkin hyvää palvelua, mobiilissa se pääsääntöisesti ei sitä ole: vielä nykypäivänäkin monet sivustot toimivat todella kehnosti kännyköillä, eivät noudata tiettyjä yhteisiä pelisääntöjä tai vähintäänkin estävät helpon back-painikkeen käytön erilaisten uudelleenohjauksiensa vuoksi.
And in a mobile world, links to third-party websites are, to use a technical term, shit.
-Felix Salmon / NiemanLab