Kapinapalvelu Facebookia vastaan: Ello haluaa laittaa stopin käyttäjien seurannalle

Manu Pitkänen
2. lokakuuta, 2014 9:43

Ihmisten erilaisten mieltymysten ympärille luotuja yhteisöpalveluja putkahtaa nettiin jatkuvalla syötöllä, mutta niistä vain harvat kasvavat niin suuriksi, että suuri yleisö tulisi tutuiksi niiden kanssa. Facebookin, Instagramin, YouTuben ja Twitterin tuntevat jo "kaikki" ja niiden haastaminen palveluiden omilla aseilla on äärimmäisen vaikeaa.
"Anti-Facebookiksi" kuvailtu tuore Ello-palvelu onkin profiloitunut Facebookin vastakohdaksi ja yrittää tätä kautta napata osan yhteisöpalvelujätin 1,3 miljardista käyttäjästä itselleen. Toisin kuin esimerkiksi Facebook, Ello ei toimi mainosrahoitteisesti vaan se yrittää tehdä tilin freemium-strategian kautta: palvelun perusominaisuudet ovat ilmaisia, mutta lisäkilkkeistä joutuu maksamaan pienen summan palvelulle.
Koska Ellossa ei esitetä mainoksia, ei sillä ole ollut tarvetta rakentaa Facebookille ominaisia addiktoivia tiedonkeruumenetelmiä, kuten "tykkäämistä".
Ello avattiin suljettuun beta-testiin elokuussa. Tuolloin vain 90 käyttäjää oli palvelussa mukana, mutta kutsupohjaisen rekisteröintistrategian ansiosta puskaradio on levittänyt tietoa Ellosta ja nyt noin kutsuja sinkoilee tunnissa noin 30 000 käyttäjälle.
Jää nähtäväksi jatkuuko kiinnostus alkuhypen jälkeen. Google+ on oiva esimerkki siitä, että edes teknisesti hyvä palvelu ei riitä menestykseen – yhteisöpalvelu on tasan niin hyvä kuin sen aktiivinen käyttäjäkanta on. Facebookiin luotua omaa tuttavapiiriä on vaikea muuttaa toiseen palveluun. Jää myös nähtäväksi häiritseekö Facebookin mainosrahoitteisuus ja siihen liittyvä tiedonkeruu oikeasti ihmisiä niin paljon, että he olisivat valmiita maksamaan yhteisöpalveluiden ominaisuuksista.
Kutsua Elloon voi pyytää osoitteessa ello.co. Palvelu toimii toistaiseksi vain verkossa, siitä ei ole saatavilla mobiilisovelluksia.

Lue myös nämä
Tägit
Facebook Ello yhteisöpalvelu
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.