Manu Pitkänen
29. syyskuuta, 2014 14:22
Facebook on uudistanut viime vuonna Microsoftilta ostamansa Atlas-mainospalvelun ja esitellyt sen maailmalle.
Atlaksen avulla Facebookin keräämää dataa voidaan hyödyntää mainosten kohdennuksessa yhteisöpalvelun ulkopuolisissa palveluissa (verkkosivustoilla tai älypuhelinsovelluksissa). Atlas on nähty Googlen DoubleClickin kilpailijana.
Mainospalvelun ajatuksena on käytännössä se, että Facebookin käyttäjien ilmoittamat perustiedot yhdistetään palveluun kirjautumisen yhteydessä heidän päätelaitteisiin uniikkien koodien avulla. Koodien avulla mainospalvelun asiakas voi kohdentaa mainoksensa sellaiselle ihmisjoukolle, jonka mainostaja haluaa tavoittaa.
Koska Facebook on onnistunut keräämään käyttäjistään runsaasti yksityiskohtaisia tietoja, on alustassa mainostajien kannalta potentiaalia hyvin yksityiskohtaiseen kohdentamiseen.