AdBlock Plus -laajennoksen kehittäjä haastettiin oikeuteen

Manu Pitkänen
8. heinäkuuta, 2014 17:24

Saksankielisessä maailmassa vaikuttavat ProSiebenSat.1 Media- ja RTL-mediayhtiöt ovat haastaneet AdBlock Plus -selainlaajennosta kehittävän Eyeo GmbH:n oikeuteen, koska niiden mielestä yhtiön liiketoiminta rikkoo lakia. Myös Axel Springer AG on haastanut laajennoskehittäjän oikeuteen. Spiegel, Bauer Media ja Tomorrow Focus Media harkitsevat kanteen jättämistä.
AdBlock Plus -laajennoksen ideana on estää mainosrahoitteisilla verkkosivuilla esitettävien mainosten latautuminen. Yksi peruste laajennoksen käyttämiselle on ollut se, että verkkosivuilla näkyvät mainokset ovat häiritseviä. Niiden käyttö kuitenkin vie pohjan verkkopalveluiden liiketoimintamallilta, missä sisältö annetaan käyttäjille ilmaiseksi mainosten esittämistä vastaan.
Vuona 2011 AdBlock Plus otti käyttöön ominaisuuden, jossa suodatin päästää läpi ei-häiritsevät mainokset, kuten esimerkiksi Googlen mainosverkon mainokset. Ennen kuin Eyeo päästää mainokset suodattimen ohi, se arvioi onko ovatko mainokset tarpeeksi hillittyjä. Tästä arviointiprosessista peritään maksu. Menettely on herättänyt epäilyjä yhtiön liiketoiminnan eettisyydestä.
Ilmaiseksi jaettavasta selainlaajennoksesta on vaikea nyhtää rahaa 25 työntekijän palkkoihin ja muihin kuluihin. Digital Trendsin tietojen mukaan AdBlock Plussan kehittäjät kiristäisivät rahaa verkkosivustoilta, jotta niiden mainokset pääsisivät laajennuksen suodatuksen läpi. Mobilegeeks.de:n Sascha Pallenberg on esittänyt samanlaisia syytöksiä.
Pallenbergin mukaan Google maksoi Eyeolle yhteensä 25 miljoonaa dollaria, jottei AdBlock Plus estäisi sen mainoksia. Ebay taas maksoi viisi miljoonaa dollaria mainossuodattimeen asennettavista rei'istä.
Suomessa aiheesta uutisoi ensimmäisenä TiVi

Lue myös nämä
Tägit
AdBlock Plus
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.