Google haluaa soittolistoihin inhimillisen otteen: Osti Songzan

Manu Pitkänen
2. heinäkuuta, 2014 8:57

Kuratointi ja ihmisen kädenjäljen näkyminen soittolistojen suunnittelussa on musiikkipalveluiden uusi musta, ainakin jos katsoo viimeaikaisia yritysostoja.
Apple kertoi muutama viikko sitten ostaneensa kuulokeyhtiö Beats Electronicsin ja kaupan mukana IT-jätti sai itselleen ihmisten kuratoimia soittolistoja hyödyntävän Beats Music -suoratoistopalvelun. Nyt Google on vuorostaan ostanut kuratointia tarjaovan Songzan.
Songzan avulla Google yrittänee parantaa Spotifyn kanssa kilpailevan Play Music All-Accessin sekä YouTuben toimintaa. Songza on työnsä kautta kerännyt statistiikkaa siitä, mitä musiikkia ihmiset kuuntelevat säästä, sijainnista, vuorokaudenajasta ja aktiivisuustasosta riippuen. Tarkoituksena on tarjota oikeanlaista musiikkia tiettyihin kapeasti rajattuihin hetkiin.
Googlen huhuttiin yrittäneen hankkia Songzan itselleen 15 miljoonalla dollarilla. Toteutunut kauppahinta on ilmeisesti selvästi korkeampi, koska TechCrunchin mukaan myös muut yhtiöt yrittivät ostaa yhtiön itselleen.

Lue myös nämä
Tägit
Apple YouTube Google Google Play Music Beats Electronics Songza
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.