Manu Pitkänen
13. kesäkuuta, 2014 14:11
Tähän asti Facebook on hyödyntänyt mainosten kohdentamisessa yhteisöpalvelun sisällä luotua informaatiota (tykkäykset jne.), mutta vastaisuudessa käyttäjiä aletaan profiloida palvelun ulkopuolisen nettisurffailun perusteella. Jos käyttäjä hakee esimerkiski tietoa uudesta televisiosta Facebookin ulkopuoliselta sivustolta, saattaa yhteisöpalvelussa alkaa näkyä televisioihin liittyviä mainoksia.
Facebook on onnistunut laajentumaan voimakkaasti kolmannen osapuolen verkkosivustoihin erilaisten laajennosten avulla, mutta toistaiseksi niiden kautta kerättyä informaatiota ei ole hyödynnetty mainosten kohdistamiseen. Facebookiin on kuitenkin tulossa asetus, jolla voi estää kolmannen osapuolen verkkosivustojen selaushistorian hyödyntämisen mainosten kohdentamisessa.
Tietoturvahuolien minimoimiseksi yhteisöpalvelu aikoo tuoda tarjolle myös työkalun, jonka kautta kukin käyttäjä näkee hänen oman mainosprofiilin. Työkalun avulla voidaan muokata profiilia, eli käyttäjä voi itse päättää mistä aiheista hänelle esitetään tai ei esitetä mainoksia.