Google yrittää hankkia tavaramerkkiä sanalle "glass"

Juha Tuppi
4. huhtikuuta, 2014 18:11

Luulisi, että pelikehittäjä Kingin sekoilu candy-sanan tavaramerkkioikeuksien kanssa olisi opettanut muille jotain kohtuuttomista vaatimuksista, mutta ilmeisesti näin ei ole käynyt.
The Wall Street Journal raportoi eilen Googlen ja Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkitoimiston (USPTO, United States Patent and Trademark Office) välisistä erimielisyyksistä. Lähteen mukaan osapuolten välinen sapelien kalistelu pohjautuu Googlen yrityksiin hankkia tavaramerkki sanalle "glass", jotta se voisi turvata Google Glass -virtuaalilasiensa oikeudet. Google omistaa jo oikeudet tuotenimeen Google Glass, mutta tämä ei tunnu yhtiölle riittävän. Koska kyseessä on kuitenkin tavallinen englanninkielen sana, joka lisäksi löytyy vielä osana useita tuote- ja tavaramerkkejä, USPTO hylkäsi Googlen hakemuksen.
Google ei suinkaan tästä lannistunut, vaan palkkasi lakimiehet laatimaan USPTO:lle 1 928 sivua käsittävän kirjeen(!), jossa se puolustaa tavaramerkkihakemuksensa tarpeellisuutta muun muassa väittämällä, että glass-sana on jo vakiintunut teknologiapiireissä tarkoittamaan yhtiön laitetta.
Asiaa kommentoinut tavaramerkkikysymyksiin erikoistunut asianajaja Josh Gerben epäileekin Googlen haluavan jatkossa markkinoida laitettaan pelkällä Glass-nimellä.

Lue myös nämä
Tägit
Google tavaramerkki Google Glass USPTO
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.