Panu Roivas
20. maaliskuuta, 2014 20:47
Microsoft on esitellyt GDC-messuilla uutta DirectX 12 -rajapintaa, joka tuo mukanaan suuria uudistuksia pelikehittäjille. Mukana esittelyssä oli myös kaikki suurimmat tekijät, eli AMD, Intel, Nvidia ja Qualcomm.
Microsoftin mukaan DirectX 12 tuo mukanaan paljon kaivattuja uudistuksia, jotka seuraavat pitkälti AMD:n Mantle API:n esimerkkiä lupaamalla parempaa hyötysuhdetta ja helpompaa debuggausta osaaville kehittäjille. Alemman tason API antaa kehittäjille mahdollisuuden hyödyntää rautaa entistä paremmin ja kontrolloida pelimoottorin ja API:n yhteistyötä entistä paremmin.
Aikaisemmin rajapinnan näytönohjainpuoli oli kehittäjille ns. musta laatikko, jolle ei voinut tehdä paljoa ongelmatapauksissa, vaan näytönohjainvalmistajien oli tultava tässä asiassa vastaan ajurijulkaisuilla. Tämä on yksi suurimmista syistä miksi nykyään pelit ovat julkaisuaikaan varsin bugisia ja vaativat näytönohjainvalmistajien ajuripäivityksiä. Kehittyneemmän rajapinnan avulla osaavien kehittäjien pitäisi kyetä jatkossa korjaamaan itse pelin grafiikkaongelmat ennen julkaisua.
Microsoft demosi D3D12-porttausta Forza 5 -pelin kehittäjäversiossa, jota ajettiin Nvidian näytönohjaimella. Forza 5:n kehittäjien mukaan porttaus DX12-versioon vei neljän miestyökuukauden verran resursseja. DX12 julkaistaan aikanaan myös Xbox One -konsolille.
DX12-rajapintaa tukevat tietysti kaikki suuret tekijät, ja AMD, Intel, Nvidia ja Qualcomm toivat myös omat edustajansa antamaan tukensa uudelle rajapinnalle. AMD on ollut mukana kehittämässä DX-rajapintaa jo sen alkuajoista lähtien, ja todennäköisesti suuri osa DX12-rajapinnan uutuuksista on lähes identtisiä Mantlen kanssa, sillä Xbox One -konsoli käyttää nimenomaan AMD:n rautaa.
Intel aikoo tuoda DX12-rajapintatuen Haswell-suorittimille, mutta on vielä jokseenkin epäselvää tulevatko nykyiset näytönohjaimet tarjoamaan kaikki DX12-ominaisuudet. Intelin mukaan sen osuus toimitetuista näytönohjaimista on tällä hetkellä 64%, joskin moni varmasti käyttää todellisuudessa Intelin suorittimen integroidun grafiikkapiirin sijaan erillisnäytönohjainta.
Nvidian edustaja painotti DX12-rajapinnan tärkeyttä yleisenä standardina, ja että kehittäjien olisi jatkossakin parempi pitäytyä nykyisissä rajapinnoissa. Mitä ilmeisemmin Nvidia ei halua, että pelikehittäjät siirtyvät AMD:n leiriin Mantlen takia, vaikka Nvidia on itse tunnettu viittavan välillä kintaalla yleisiä standardeja.
Nvidian edustaja jakoi myös kommentin Epic Gamesin Tim Sweeneyltä, jonka mukaan Unreal Engine 4 tulee saamaan maailmanluokan DX12-toteutuksen. Nvidialla on myös oma blogijulkaisu tapahtumasta, jonka mukaan DX12:n kehittäminen aloitettiin jo nelisen vuotta sitten.
Myös Qualcomm jakoi oman mielipiteensä uudesta rajapinnasta, joka tulee tarjolle myös mobiilipuolella Windows Phonelle. Mobiilipuolella uuden APIn edut tulevat esille lisäsuorituskyvyn lisäksi myös parempana akkukestona. Lisäksi portattavuus Windows Phonen ja muiden alustojen välillä helpottuu.
DX12:n julkaisuaikataulu on vielä hämärän peitossa, mutta Microsoftin mukaan DX12-pelejä odotetaan vuoden 2015 loppupuolelle. Intel mainitsi ainakin osittaisen tuen tulevan jo Haswell-suorittimille, ja Nvidia lupaili samaa Fermi, Kepler ja Maxwell-arkkitehtuurin näytönohjaimille. Microsoftin mukaan 80% uusista peli-PC:stä tulee tukemaan DX12:sta, mikä viitannee siihen, että uusi rajapinta tullaan rajoittamaan Windows 8:aan ja sitä uumpiin käyttöjärjestelmiin. Kehittäjät saavat iskeä kyntensä rajapintaan jo loppuvuodesta Early Access -ohjelman muodossa.