Juha Tuppi
26. helmikuuta, 2014 15:43
Amazonin suunnitellessa lennokkien hyödyntämistä pakettitoimituksissa Rolls-Royce Holdings visioi suuremmassa skaalassa.
Bloomberg uutisoi eilen Rolls-Roycen Blue Ocean -kehittäjäryhmän rakentaneen virtuaalisen komentosillan prototyypin, jonka avulla kapteenit voivat ohjailla tulevaisuudessa miehittämättömiä rahtilaivoja. Hanke perustuu laskelmoinneille, joiden perusteella alusten miehistö ja sitä tukevat järjestelmät kattavat viisi prosenttia aluksen lastipainosta. Miehittämättömät ja niin ollen kevyemmät alukset kuluttaisivat 12-15% vähemmän polttoainetta. Lisäksi miehistön palkka ja ylläpito haukkaa 44% kokonaistoimintakustannuksista, joten kauko-ohjattujen rahtialusten vesille saattaminen voisi tuoda etenkin pitkällä tähtäimellä suuria säästöjä.
Toisaalta miehittämättömien alusten turvallisuuden varmistaminen nostaisi kustannuksia, joten taloudelliset edut nykyteknologialla eivät välttämättä olisi kovin suuret, toteaa laivaturvallisuusstandardeihin erikoistuneen yhtiön DNV GL:n Tor Svensen. Lisäksi vakuutusyhtiöt eivät ole toistaiseksi kovinkaan innokkaita vakuuttamaan miehittämättömiä aluksia. Rolls-Roycen hankkeen suurimmaksi esteeksi tällä hetkellä vaikuttaakin muodostuvan turvallisuuskysymykset, joten kauko-ohjattuja rahtilaivoja tuskin nähdään vesillä vielä lähivuosina.