Volvon näkemys tulevaisuuden nettikaupasta: Ostokset tuodaan lukittuun autoon

Manu Pitkänen
20. helmikuuta, 2014 17:30

Volvon mielestä connected car -ajattelu voisi ratkaista verkkokauppojen kautta tehtyjen ostosten toimituksiin liittyvät epämukavuudet. Yhtiö on demonnut uutta roam delivery -toimitusmenetelmää, jossa asiakas tilaa ostokset verkosta ja valitsee niiden toimituskohteeksi oman auton.
Järjestelmän ansiosta kuluttaja voi esimerkiksi tilata ruokaostokset kaupalta jo kesken työpäivän ja pyytää toimittamaan muovikassit autoon. Työpäivän jälkeen asiakas voisi kurvailla suoraan kotiin täyttämään jääkaappia.
Entä jos auton ovet on lukittu?
Volvo on ratkaissut ongelman niin, että kuluttaja antaa ostosten tilausten yhteydessä digitaalisen avaimen, jonka avulla lähetti saa auton ovet auki ostosten jättämistä varten. Kun ovet aukaistaan, auton omistaja saa kuittauksen siitä, että hänen autossaan on käyty tiettynä ajankohtana. Auton ovia ei siis availla varkainpäin.
Volvon mukaan roam delivery säästää verkkokauppojen asiakkaiden aikaa ja vaivaa. Yhtiön pilottihankkeeseen osallistuneista 92 prosenttia oli sitä mieltä, että autojen takaluukkuun jätetyt toimitukset oli mukavampi toimitusmenetelmä kuin pakettien tuominen kotiovelle. Ongelmana on etenkin se, että lähetit kolkuttelevat ovea silloin kun itse ei ole paikalla.

Lue myös nämä
Tägit
roam delivery Volvo verkkokauppa
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.