Manu Pitkänen
12. helmikuuta, 2014 14:58
Suomalais-japanilaisessa omistuksessa olevan Supercellin mobiilipelien ympärillä luotu liiketoiminta kasvoi viime vuonna 672 miljoonan euron kokoiseksi. Liikevaihdosta syntyi liikevoittoa 349 miljoonaa euroa, joka on varsin komea lukema noin 100 henkeä työllistävälle ja vasta pari vuotta vanhalle firmalle.
Clash of Clans -viikinkipeliä ja Hay Day -maatilapeliä kehittävän Supercellin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 150 000 euroa ja seuraavana vuonna jo 78 miljoonaa euroa. Pelit voi ladata sovelluskaupoista ilmaiseksi, mutta pelien virtuaalihyödykkeistä joutuu maksamaan. Supercellin repertuaarista löytyy kolmaskin peli, Boom Beach, jota on voinut pelata muutamissa maissa. Sen maailmanlaajuinen julkaisu on maaliskuussa.
Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paanasen mukaan yhtiön menestyksen taustalla on se, että aluksi ei keskitytty lainkaan rahaan, vaan hyvien pelien tekemiseen. Yhtiön omistajille Supercellin tarkoituksena on jakaa osinkoja ensi vuonna kuluvan vuoden tuloksesta.