Apple haluaa tietää, millä tuulella olet - patentoi tunnetiloja seuraavan mainosjärjestelmän

Juha Tuppi
23. tammikuuta, 2014 16:58

Spotify visioi alkuviikosta haluavansa tarkkailla käyttäjän fyysistä tilaa ja toimintaa räätälöidäkseen musiikkitarjontaansa osuvammaksi. Tuoreen patenttihakemuksen perusteella myös Apple ajattelee samansuuntaisesti.
Yksi mainostajia tällä hetkellä askarruttavista ongelmista liittyy mainosten esittämisen ajankohtaan: mikäli mainos osuu kohdeyleisön silmiin väärällä hetkellä, se voi aiheuttaa pikemminkin ärsyyntymistä kuin kiinnostusta mainostettuun tuotteeseen. Apple Insider -sivuston tänään julkaiseman uutisen perusteella Apple on pyrkinyt ratkaisemaan ongelman kehittämällä käyttäjän fyysiseen tilaan ja mielialaan perustuvan mainostentoimitusjärjestelmän, jolle se hakee nyt patenttia.
Applen mainosjärjestelmä pyrkii ottamaan huomioon käyttäjän mielialan, sukupuolen, iän, käyttäytymisen, sijainnin ja ajankohdan sorvatessaan kuhunkin hetkeen sopivaa mainostarjontaa. Järjestelmä myös vertaa kerättyä dataa aikamääreisiin selvittääkseen liittyvätkö tietyt olotilat tiettyihin ajankohtiin.
Mielentilan tarkkailu toteutetaan sykkeen, verenpaineen, veren adrenaliinitasojen, hikoilun, kehonlämmön sekä tunnistettavien äänimerkkien kuten huokausten perusteella. Fyysisiin tiloihin liittyvä data yhdistetään käytettyihin palveluihin kuten sovelluksiin ja sosiaaliseen mediaan sekä käyttäjän muuhun toimintaan. Mainosjärjestelmä voi jopa käyttää kameraa kasvojen ilmeiden tunnistamiseen.
Ajatus tämän tason valvonnasta voi tuntua vastenmieliseltä ja tungettelevalta, mutta älyteknologian kehityksen myötä yhä useammat laitevalmistajat ja palveluntarjoajat tuntuvat haluavan päästä lähemmäs käyttäjää. Tämän perustella vaikuttaakin siltä, että tulevaisuudessa käyttäjä pyritään sulauttamaan entistä syvemmälle laitteiden ja palveluiden ekosysteemiin.

Lue myös nämä
Tägit
Apple patentti mainosjärjestelmä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.