Manu Pitkänen
20. tammikuuta, 2014 13:56
Spotify on antanut artisteille mahdollisuuden promota omia fanituotteitaan musiikkipalvelun välityksellä. Ominaisuutta on testattu aiemmin muutamilla artisteilla, mutta nyt se on otettu laajempaan käyttöön.
Verkkokaupaksi Spotify ei ole varsinaisesti ryhtymässä. Vaikka artistien myymät fanituotteet löytyvätkin palvelusta, ei tuotteita osteta Spotifyn kautta, vaan artistien jo olemassa olevien myyntikanavien kautta. Spotify toimii siis tietynlaisena näyteikkunana. Ominaisuuden hyödyntäminen ei maksa artisteille mitään.
Ominaisuuden taustalla on Topspinin tarjoama ArtistLink-työkalu, jonka käyttöön löytyy ohjeet täältä. Fanituotemyynti toimii tällä hetkellä englanninkielisissä maissa, joihin kuuluvat myös Pohjoismaat (Suomea lukuun ottamatta). Suomalainen artisti perustaa oman näyteikkunan, mutta se ei ainakaan vielä näy suomalaisille käyttäjille.