Manu Pitkänen
8. tammikuuta, 2014 12:05
Polaroid ja Vizio ovat esitelleet CES-messuilla alle tuhat taalaa maksavia 50" 4K-televisioitaan.
4K-television hankintainnon jarruna on tällä hetkellä natiiviresoluutiolla toistettavan sisällön vähäisyys sekä televisioiden kalleus. Netflix ja Amazon yrittävät ratkaista sisältökysymyksen tuomalla tämän ja ensi vuoden aikana suoratoistopalveluihinsa 4K-sisältöä. Polaroidin ja Vizion julkistukset osoittavat, että 4K-televisioiden hinnat ropisevat kovaa vauhtia alaspäin ja kovin syviä taskuja sellaisen hankkimiseen ei enää välttämättä tarvita.
Suomessa myynnissä olevien Samsungin ja Sonyn 55-tuumaisten UE-55F9005- ja KD-55X9005A-telkkareiden hinnat liikkuvat 3000–4000 euron tienoilla.
4K:lla on nyt paremmat eväät nopeaan yleistymiseen kuluttajien keskuudessa, kuin mitä teräväpiirrolla oli aikoinaan. Teräväpiirtosisällön jakeluun kehittyi kaksi kilpailevaa mediaa: HD DVD ja Blu-ray, joista jälkimmäinen selviytyi kovan väännön jälkeen voittajaksi. Kuluttajat eivät aluksi tienneet kumman järjestelmän kelkkkaan kannattaisi hypätä, mikä hidasti uuteen tekniikkaan siirtymistä.
4K:n tapauksessa vastaavaa formaattisotaa ei tule syntymään, sillä Blu-ray soveltuu 4K-sisältöjen jakeluun. Fyysisten medioiden ja televisioiden rooli elokuvien jakelussa on muutoinkin murenemassa nopeiden verkkoyhteyksien ja Netflixin kaltaisten verkkopalveluiden ansiosta, joiden ansiosta kuluttajat katsovat yhä enemmän liikkuvaa kuvaa älypuhelimilla ja tableteilla.