Juha Tuppi
6. tammikuuta, 2014 16:55
Pelaajan vartalon liikkeet pelimaailmaan siirtävä PrioVR -virtuaalipuku tekee toisen tulemisen yhteistyössä Oculus Rift -virtuaalilasien kanssa CES-messuilla.
Cnet raportoi eilen YEI Technologyn esittelevän PrioVR -virtuaalipuvun CES-messuilla tällä viikolla. Huolimatta virtuaalipuvun ensimmäisen Kickstarter-rahoitusprojektin jäämisestä noin puoleen 225 000 dollarin tavoitteestaan, pelialalle uusia tuulia lupaava ohjausjärjestelmä sai partnerikseen Oculus Rift -virtuaalilasit ja tarjoaa nyt mahdollisuuden uppoutua täysin pelimaailmaan.
PrioVR koostuu ylävartaloon kiinnitettävistä sensoreista, jotka seuraavat käyttäjän päätä, kyynärpäitä ja ranteita, ja se on laajennettavissa koko vartalon huomioon ottavaksi lisäämällä sensorit myös hartioille, lantiolle ja jalkoihin. YEI:n tuotekehityksen johtaja Paul Yost lupaa järjestelmän tunnistavan muun muassa maahan pudottautumisen, kierimisen, jalan alta ampumisen tai vaikkapa sikiöasentoon käpertymisen. Järjestelmä sisältää liikkeen ohjauskomennoiksi kääntävän ohjelmiston, joten puvun käyttö ei vaadi siltä osin pelikoneelta ylimääräistä laskentatehoa.
Järjestelmä on lähtökohtaisesti suunniteltu PC:ille, mutta se on tarkoitus laajentaa tukemaan myös pelikonsoleita. Laitteistolle käynnistetään uusi Kickstarter-rahoituskampanja 14. helmikuuta, ja koko vartalon kattavalle virtuaalipuvulle on suunniteltu hinnaksi noin 400 dollaria, kun taas ylävartalon versio tullee maksamaan noin 270 dollaria. Mikäli rahoitustavoite saavutetaan, PrioVR -puku on tarkoitus saada massatuotantoon elokuuhun 2014 mennessä.