Manu Pitkänen
3. joulukuuta, 2013 14:46
Musiikkipalvelu Spotify on avannut uuden Spotify Artists -verkkosivuston, jonka tarkoituksena on tarjota musiikintekijöille tietoa millaisella logiikalla palvelu maksaa rojalteja ja miten artistit hyötyvät että heidän musiikki löytyy Spotifyn katalogista. Spotify kertoi samalla, että se on maksanut tähän mennessä yli miljardi dollaria musiikintekijöille.
Sivuston mukaan artistien kuukausittaiset rojaltit riippuvat yhteensä neljästä tekijästä, jotka ovat Spotifyn maakohtainen liikevaihto, artistin musiikin soittokerrat suhteutettuna kaikkiin soittokertoihin (samassa maassa), rojaltisuhteesta oikeudenomistajille ja artistin omasta rojaltikertoimesta. Artistille tilitettävä lopullinen summa näin ollen riippuu varsin monesta asiasta.
Spotifyn mukaan pieni indie-bändi tienasi levyllään Spotifyssa heinäkuussa 3 300 dollaria ja palvelun top 10 -listalle päässyt albumi teki rahaa samassa kuussa 145 000 dollaria. Maailmanlaajuisen hittialbumin tuotot kipusivat 425 000 dollariin. Mikäli maksullisen Spotifyn tilaajien määrä kasvaisi 40 miljoonaan, voisi artistit tienata palvelulla viisi kertaa paremmin kuin nyt. Spotifylla on noin kuusi miljoonaa maksavaa asiakasta.
Spotify väittää, että artistit tienaavat miljoonaa kuuntelukertaa kohden selvästi paremmin kuin mitä videopalvet, nettiradiot tai yhdysvaltalaiset radiokanavat maksavat. Kuuntelukerrasta tilitettävän summan sanotaan olevan keskimäärin 0,6–0,84 dollarisenttiä.
Spotify Artists -sivustolta löytyy myös viikoittain päivittyvät listaukset, joista näkee kunkin maan kuunnelluimmat musiikkikappaleet (top 50).