Manu Pitkänen
5. marraskuuta, 2013 10:51
Google on avannut Helpouts-nimisen palvelun, jonka tarkoituksena on tarjota asiantuntija-apua käytännöntilanteisiin videoyhteyden avulla. Alustana käytetään yhtiön Hangouts-videokeskustelupalvelua.
Palvelusta löytyy apua sekä ilmaiseksi että maksua vastaan. Videokeskusteluiden aihe on periaatteessa vapaa, eli apua voi pyytää polkupyörän renkaan paikkaamiseen, kotitehtävien tekoon tai vaikkapa pukeutumiseen. Luonnollisesti myös rajoituksia on. Esimerkiksi laitonta tai aikuisviihteeseen rinnastettavaa sisältöä Google ei halua palveluunsa.
Google ottaa käydyistä keskusteluista 20 prosentin osuuden ja tarjoaa täyden rahat takaisin -takuun jos käyttökokemus ei vastannut odotuksia.
Reaaliaikaiset videokeskustelut ovat hiljalleen hiipineet osaksi IT-jättien palvelutarjontaa. Ihmiset ovat jo pitkään voineet käydä videokeskusteluita Skypen tai FaceTimen kaltaisilla palveluilla, mutta samaa teknologiaa on olettu hyödyntää myös asiakaspalvelussa. Tästä esimerkkinä vaikkapa Amazon, joka tarjoaa Kindle Fire HDX:n ostajille reaaliaikaisia videokeskusteluita asiakaspalvelun kanssa jos tabletin käytössä menee sormi suuhun.