Mainostajien seurantakeksit katoavat? Tilalle paljon, paljon tarkempi seuranta

Petteri Pyyny
13. lokakuuta, 2013 18:21

Nettijätit, joiden palveluihin rekisteröityneiden käyttäjien määrät pyörivät miljardin paremmalla puolella, ovat kehittämässä -- kukin tahollaan -- uusia työkaluja käyttäjien seurantaan, kun perinteiset mainostajien seurantakeksit (evästeet, cookies) ovat menettämässä merkitystään.
Tähän saakka mainostajat ovat kohdentaneet mainontaansa pääasiassa käyttäjien selailudataan pohjautuvalla seurannalla, jota on kerätty tuhansien, kenties miljoonien, mainosverkkoihin kuuluvien sivujen kautta. Selailuhistorian pohjalta mainostajat ovat osanneet kohdentaa mainontaa vastaamaan paremmin kuluttajan profiilia -- ja näin mahdollistaneet myös aavistuksen verran korkeamman hinnan mainoksille, joka on puolestaan valunut mainosrahoitteisten palveluiden ylläpitoon.

Nyt kun "verkossa oleminen" ei enää tarkoita yhdellä ja samalla tietokoneella verkon käyttämistä, vaan kokonaisvaltaista viihdepläjäystä, jossa käyttäjä käyttää saman viikon aikana sekä älypuhelintaa, tablettiaan, useampaa eri tietokonetta ja lisäksi vielä pelikonsoliaan, on yhden selaimen selailuhistoria auttamatta vain osatotuus käyttäjän profiilista.
Tämän lisäksi kuluttajat ovat alkaneet estämään selailua seuraavia evästeitä yhä laajemmassa määrin. Kaikki tämä on johtanut siihen, että on syntynyt tarve luoda uusia tapoja kohdentaa mainontaa, tarkemmin ja tehokkaammin.

Microsoft, Google, Apple, Amazon ja Facebook ovat AdAgen mukaan kaikki kehittelemässä ratkaisuja, joissa kuluttaja hyväksyy palvelu- ja laitetasolla tapahtuvan seurannan hyväksyessään laitteiden/palveluiden käyttöehdot. Google pystyisi seuraamaan käyttäjää hakukoneensa, mainosverkkonsa ja Android-laitteidensa kautta, vaikka mainonta -- tai sitä seuraavat keksit -- olisikin estetty. Samoin Microsoft suunnittelee Windows-käyttöjärjestelmänsä, Xbox-konsolinsa, Windows Phone-laitteidensa sekä mm. Bing-hakukoneensa synnyttämän käyttäjädatan yhdistämistä mainosprofiloinnin työkaluksi.

Käytännössä muutos johtaisi siihen, että seurannan estämisestä tulisi käytännössä joko mahdotonta tai hyvin, hyvin vaikeaa (vaatisi esim. pelikonsoleiden käytön lopettamisen, puhelimen "roottaamisen" ja työpöytäkäytössä seurantaohjelmiin kuulumattomien käyttöjärjestelmien käyttöä). Samalla se siirtäisi nyt useiden mainosverkkojen erikseen omistaman datan muutaman teknologiajätin omaisuudeksi, jotka myisivät profiilikohdennusta palveluna mainostajille.

Esimerkkinä voidaan heittää ajatus ilmoille, jossa käyttäjä selailee aamulla puhelimellaan Kanarian lomakohteita ja illalla Xbox näyttää ennen pelin käynnistymistä mainoksen halvasta Kanariansaarten lomasta.

Lue myös nämä
Tägit
Apple mainokset Google Microsoft evästeet Facebook yksityisyys mainonta
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.