AMD:n Mantle API lupaa DirectX:ää paremman suorituskyvyn

Panu Roivas
26. syyskuuta, 2013 15:43

AMD piti eilen Hawaijilla julkistustilaisuuden, jossa se esitteli uuden sukupolven näytönohjaimia ja niiden mukana tulevia teknologioita. Merkittävimmät uudistukset olivat TrueAudio -äänipiiri ja Mantle -rajapinta grafiikalle.
AMD kertoo uuden Mantle API:n tarjoavan Microsoftin DirectX -rajapintaa paremmat optimointimahdollisuudet tuleville PC-peleille. AMD voitti uuden sukupolven konsolipiirikilpailun ja sen piirit löytyvät nyt Xbox Onesta sekä Playstation 4:stä. Pelikonsolien etuna on pitkään ollut se, että pelit on voitu optimoida PC-versiota paremmin, sillä Windowsin päällä pyörivä DirectX-rajapinta ei mahdollista pääsyä yhtä lähelle rautaa kuin konsolien rajapinnat.

Mantle-tuki tulee ensimmäiseksi Battlefield 4 -peliin, joka toimii teknologian ensimmäisenä käytännön testinä. BF4 tukee myös DirectX:ää, ja ensimmäinen versio Mantle-tuesta tuleekin peliin vasta joulukuun aikoihin ilmaisen päivityksen muodossa. AMD on kuitenkin jo lupaillut että BF4 pyörii R9 290X -kortilla selvästi Titania nopeammin käytettäessä Mantlea.

DICE:n Johan Andersson esitteli tilaisuudessa Mantle API:n ominaisuuksia Frostbite 3 -moottorissa. Anderssonin mukaan Mantle vähentää erityisesti CPU-pullonkauloja, ja Frostbite 3 hyödyntää kaikkia 8 ydintä. Grafiikkapuolella on myös luvassa paljon rautaoptimointeja, ja Mantle mahdollistaa jopa 9x enemmän draw call -käskyjä per sekunti vähentämällä CPU-overheadia.
Mantle API on teoriassa avoin, mutta oletettavasti suurin hyöty siitä on AMD:lle, joka hyötyy suoraan konsolipiireille tehdystä optimointityöstä. Mantle julkaistaan alkuun Windowsille, mutta ilmeisesti myös Linux-tuki on tulossa. Näin ollen myös SteamOS-tuki tullaan todennäköisesti näkemään jossain vaiheessa.

Nähtäväksi jää miten AMD saa markkinoitua Mantle-tuen peleihin. Frostbite on iso askel, mutta AMD:n on saatava myös muut pelinkehittäjät väsäämään Mantle-tuki PC-portteihin, mikä tarkoittaa aina lisäkustannuksia. Monet pelialan suuret nimet ovat kuitenkin pitkään kaivanneet matalamman tason API:a PC:lle. Nvidialle Mantle lieneekin melko suuri huolenaihe tulevaisuudessa. Toisaalta viimeksi vastaavaa yhden osapuolen API:a nähtiin 3DFX:n Glide-rajapinnan muodossa, joka väistyi ennen pitkää DirectX:n tieltä.

Lue myös nämä
Tägit
AMD Mantle
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.