John Carmack: Uusi konsolisukupolvi on tasavahva ja pitkäkestoinen

Matti Robinson
2. elokuuta, 2013 17:33

Pelitalo id Softwaren perustaja ja ohjelmointiguru John Carmack on pitänyt jälleen vuosittaisen keynote-puheensa QuakeCon 2013 -tapahtumassa.
Tavalliseen tyyliinsä Carmack puhui tuntikaupalla kaikesta pelaamiseen liittyvästä ja kertoi näkemyksiään eri teknologioista ja tuotteista. Erityisen tarkasti käytiin läpi tulevan konsolisukupolven kilpailijat, luonnollisesti teknologian ja pelejen näkökulmasta.
Carmack oli tyytyväinen, että PlayStation 4 ja Xbox One ovat hyvin samankaltaisia ja lähellä tyypillistä PC-rautaa. Kasvanut muisti ja yhtenäinen rauta tekee pelinkehittämisestä huomattavasti mielekäämpää.
Nyt kun rauta on parantunut niin Carmack haluaisi kehittäjien keskittyvän enemmän parempaan ruudunpäivitykseen eikä välttämättä pikkuriikkisiin graafisiin parannuksiin, jotka katoavat vaikkapa huonosti kalibroidun näytön takia.
Vähemmän intoa löytyi esimerkiksi Kinectiin, joka on käyttöliittymiä tutkineen Carmackin mukaan edelleenkin hankala. Lisäksi latenssia on liikaa Carmackin makuun.
Carmack vertasi Kinectiä napittomaan hiireen. Oculus Rift -virtuaalilasejen taustalla oleva Carmack kuitenkin uskoi, että Kinectin tyylinen ratkaisu voisi toimia paremmin esimerkiksi juuri virtuaalilaseilla.
Ymmärrystä ei herunut Microsoftin ajaman "always on" Kinectin haukkujille. Hän vertasi sitä puhelimessa aina päällä olevaan GPS-paikannukseen, joka yleistyttyään oli foliohattujen kammotuksen kohteena.
Yhtä lailla käytettyjen pelilevyjen vaihto- tai myyntiongelmia Carmack piti pieninä. Yhtenä syistä tähän hän kertoi pilvipelaamisen ja pilvipalveluiden suuren merkityksen tulevaisuudessa. Seuraavan konsolisukupolven John Carmack uskoo kestävän vähintään yhtä pitkään kuin nykyisen, jos edes tämän jälkeen konsoleita nykymuodossaan tulee.
Matkapuhelinpelaaminen on Carmackin mukaan selvästi korvannut käsikonsolipelaamista, mutta pelinkehityskin on muuttunut. Kehittäjät luovat konseptit nopeasti hyvästä ideasta eivätkä yritäkään saada kaikkea irti raudasta esimerkiksi graafisesti. Järkevä ajankäyttö onkin suuri syy mobiilipelaamisen kasvuun.
Muista pelikoneista Carmack mainitsi minikonsolit ja erityisesti Android-konsoli OUYAn. Tällä hetkellä Carmack ei juuri usko tämän tapaisiin laitteisiin, mutta mahdollisesti pilvilaskennan avulla tulevaisuudessa myös minikonsoleille on tilaa.
Yksi suurimmista puheenaiheista oli jälleen näytöt, jotka ovat kehittyneet id Softwaren nokkamiehen mukaan järisyttävästi. Näytöt ovat erittäin halpoja, suuria ja varustettu hyvällä resoluutiolla. Carmackin mukaan 1080p on yleisesti ottaen riittävä resoluutio ja soveltuu peleille loistavasti. 4K-näyttöjen tulemiseen Carmack kuitenkin uskoo, onhan valmistajien pakko myydä jotain uutta.

Ennemmin kaksi kertaa parempi virkistystaajuus kuin kaksi kertaa tarkempi resoluutio.
John Carmack, id Software

Resoluutiota ennemmin Carmack kasvattaisi kuitenkin virkistystaajuutta. Poikkeuksena Carmack pitää jälleen virtuaalilaseja ja muita päähän kiinnitettäviä näyttöjä, joissa resoluution kasvu on erittäin tärkeää virkistystajuuden lisäksi.
Suurimpana ongelmana näytöissä hän näkee latenssin, joka onkin herran mielipuheenaiheita.
Lisäksi tarjolla oli paljon näkemyksiä ohjelmoinnista, Androidin kehitystyökaluista, grafiikkapiireistä ja paljon muusta. Katso puheen ensimmäinen osa alta (alkaen n. 14:30 kohdalta) ja loput YouTubesta.

Lue myös nämä
Tägit
id Software John Carmack QuakeCon
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.