Manu Pitkänen
6. heinäkuuta, 2013 11:50
Chrome- ja Firefox-selainten suosituimpiin lisäosiin lukeutuva mainosblokkeri Adblock Plus on raporttien mukaan on avannut ovet Googlen mainoksille. Googlen kerrotaan maksaneen laajennoksen kehittäjille, jotta hakukonejätin mainokset pääsisivät ABP:n mainossuodattimien läpi. Summaa ei tiedetä.
Asiasta kerrottiin Adblock Plussan foorumilla. Keskustelun perusteella Googlen mainoksille näytettiin vihreää valoa jo kesäkuun lopulla.
AdBlock Plus kertoi vuoden 2011 lopulla ottavansa käyttöön Acceptable Ads -ominaisuuden (Hyväksytyt mainokset), jossa päästetään mahdollisimman vähän käyttäjää häirisevät nettimainokset suodattamien läpi. Valkoiselle listalle pääsyä voidaan pyytää Adblock Plussalta, joka arvioi oman yhteisönsä voimin hyväksytäänkö vai hylätäänkö hakemus. Pienille sivustoille hakuprosessi on ilmainen, mutta suurempien yhtiöiden on osallistuttava kustannuksien kattamiseen.
Digital Trends -verkkosivusto kertoi alku vuonna, että suurella verkkomedialla työskentelevän lähteen mukaan Adblock Plussan kehittäjätiimi oli heihin aiemmin yhteydessä. Lisäosan kehittäjät ehdottivat, että he voivat päästää julkaisijan mainoksia suodattimien läpi jos he saavat kolmanneksen mainostamisen kautta saaduista voitoista.
Keväällä Google poisti useita mainosesto-ohjelmia Google Play -kaupasta, Adblock Plus mukaan luettuna, koska ne rikkoivat kaupan sääntöjä. Googlen liiketoiminta perustuu palveluissa ja verkkosivuilla esitettäviin mainoksiin.
Acceptable Ads -ominaisuus on oletuksena päällä, mutta ohjelman asetuksista sen saa kytkettyä pois päältä.