Apple sai kaikki isot levy-yhtiöt iRadion taakse

Manu Pitkänen
8. kesäkuuta, 2013 13:34

Apple on päässyt sopuun Sony Musicin kanssa heidän musiikin esittämisestä toistaiseksi julkistamattomassa suoratoistopalvelussa, kertovat AllThingsD ja LA Times. Kaksi muuta suurta levy-yhtiötä, Universal Music Group ja Warner Music Group, ovat solmineet iRadio-sopimuksen Applen kanssa jo aiemmin.
Huhujen mukaan suurin Sonyllä ja Applella oli näkemysero siinä, että millainen korvaus ylihypätyistä kuuntelukerroista (ts. kappaletta ei kuunnella loppuun asti) tulisi maksaa. Asiasta on päästy kaikesta päätellen sopuun. Ensimmäisten raporttien mukaan Apple olisi solminut sopimuksen Sony Musicin kanssa, mutta julkaisuyhtiö Sony/ATV:n kanssa olisi vielä neuvotteltavaa. Uudemmat tiedot kuitenkin kertovat, että Applella on nyt sopimus myös Sony/ATV:n kanssa.

Applen uskotaan julkistavan nettiradiopalvelun maanantaina, jolloin alkaa WWDC-kehittäjätapahtumakin. Tapahtumassa kerrotaan iOS 7:n ja OS X:n ominaisuuksista.
Aiemmin tällä viikolla kerrottiin myös, että Applen nettiradion käyttö on ilmaista. Liiketoimintamalli perustuu käyttäjille esitettäviin iAd-mainoksiin. Palvelussa aiotaan esittää visuaalisten mainosten lisäksi myös äänimainoksia. Levy-yhtiöt saavat palan mainostuloista. Käyttäjät voivat myös ostaa palvelussa esitettävän kappaleen iTunesista, minkä arvellaan tuovan levy-yhtiöiden kassaan lisää rahaa.

Lue myös nämä
Tägit
Apple nettiradio suoratoisto WWDC
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.