Manu Pitkänen
18. huhtikuuta, 2013 11:50
Nettivideopalveluiden viime syksynä alkanut rantautuminen Suomeen ei ole sujunut ilman ongelmia. Vaivaa on syntynyt palveluiden kohtuuttomista käyttöehdoista ja harhaanjohtavasta markkinoinnista, joita Kilpailu- ja kuluttajavirasto on pättäänyt ottaa käsittelyyn.
Valituksia on syntynyt esimerkiksi HBO Nordicin tavasta houkutella kuluttajia tilaamaan palvelu tarjoamalla ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi. Tämän jälkeen tilaus muuttuu maksulliseksi. Tilauksesta voi kertyä lopulta vajaan 110 euron lasku. Palvelun irtisanomisaikakin oli vuoden alussa kolme kuukautta. Sittemmin HBO Nordic on parantanut tapojaan lyhentämällä irtisanomisaikaa yhteen kuukauteen ja tarjoamalla vuoden määräaikaisen sopimuksen rinnalla kuukausitilausta.
Kilpailuviraston lakimies Mika Hakamäki kertoi Uudelle Suomelle, että HBO on mainostanut palvelun kokeilujaksoa ilmaisena. Vasta sopimustekstissä lukee tilauksen jatkuvan kokeilujakson jälkeen automaattisesti maksullisena, mikäli kuluttaja ei itse ilmoita tilauksen peruuttamisesta. Kuluttajavirasto haluaa HBO:n tuovan selkeämmin esiin mihin tilaajat sitoutuvat ja mikä on ilmaista.
HBO:n kuluttajavirastolle lähettämän vastauksen mukaan he ovat valmiita myöntymään vain osaan viraston vaatimuksiin. Hakamäen mukaan kuluttajavirasto käsittelee nyt toimenpiteiden riittävyyttä. Ellei riita muuten ratkea, voi asia päätyä oikeuteen asti.