Teemu Laitila
1. huhtikuuta, 2013 13:22
Electronics Artsin peliyksiköiden johtaja Frank Gibeau pitää tuoreessa haastattelussa kopionestosuojauksia eli DRM-tekniikkaa toimimattomana strategiana ja kiistää väitteet siitä, että SimCityn paljon porua aiheuttanut vaatimus nettiyhteydestä liittyisi millään tavalla piratismin estämiseen.
SimCityn julkaisu ei sujunut Electronics Artsilta ja Maxisilta toivotulla tavalla, kun palvelinten ylikuormitus esti pelaajia pääsemästä käsiksi juuri ostettuun uutuuspeliin. Penkin alla menneen julkaisun jälkeen EA:ta syytettiin maksavien asiakkaiden elämän vaikeuttamisesta piratismin estämisen vuoksi.
Gamesindustry.biz-sivustolle antamassaan haastattelussa Gibeau kiistää, että vaatimus nettiyhteydestä liittyisi millään tavalla piratismiin. Gibeaun mukaan DRM-aspekti ei tullut edes esiin kehittäjien palavereissa. Yhtiö näkee uusimman SimCity-pelin nimenomaan MMO-pelinä, jossa nettiyhteys on luonnollinen vaatimus. Gibeau menee jopa niin pitkälle, että lyttää DRM:n toimimattomana strategiana.
- DRM on strategiana umpikuja; se ei yksinkertaisesti ole toimiva strategia peliteollisuuden kannalta, Gibeau toteaa haastattelussa.
Lisäksi Gibeau haluaa torpata näkemyksen, jonka perusteella Electronic Artsin "pahantahtoiset pukumiehet" pakottivat Maxisin kehittäjät käyttämään pakollista nettiyhteyttä. Gibeaun mukaan idea MMO-tyyppisestä SimCitystä tuli itse asiassa alun perin Maxisin kehitystiimiltä.
Sosiaalisista ominaisuuksista huolimatta uusikin SimCity toimii hyvin myös yksinpelinä. Electronics Artsin omien kommenttien mukaan nettiyhteyttä tarvitaan pelkästään sosiaalisten ominaisuuksien vuoksi ja myös eri raporttien mukaan peli toimii ilman palvelimiakin kohtuullisen pitkiä aikoja. Vaikka virallisena ajatuksena oli tehdä SimCitystä MMO, DRM tuli kätevästi kylkiäisenä.