Uudet määräykset saattavat tulla lentomatkustuksen esteeksi

Valtteri Ahonen
26. maaliskuuta, 2013 10:31

Uuden ilmailumääräyksen mukaan matkustajien mukanaan kuljettamia akkuja valvotaan entistä tiukemmin. Rajoitukset saattavat tulla vastaan tehokannettavien tai esimerkiksi pienillä sähkömoottoreilla toimivien vempainten kuten lennokkien kanssa.
Mikäli litiumakun energiatiheys ylittää 100 Wh:a tai litiumin kokonaismäärä kaksi grammaa, on sen kuljettaminen lentokoneella kiellettyä. Akun energiatiheyttä on mahdollista hivuttaa jopa 160 wattituntiin, mikäli kuljetuksen suorittaja antaa siihen suostumuksensa. Esimerkiksi kunnon läppärin tehoakku saattaa jo yltää 100 Wh:n raja-arvoon. Kannettavat elektroniikkatarvikkeet suositellaan kuljetettavaksi käsimatkatavarassa.

Vara-akkuja saa kuljettaa mukana myös rajoitetusti. Jokainen vara-akku on erikseen suojattava oikosuluilta sijoittamalla akut alkuperäisiin myyntipakkauksiin, suojaamalla avonaiset navat esim. teippaamalla tai laittamalla kukin akku erilliseen muovipussiin tai muuhun suojakoteloon.
Trafin organisaatiolupien ja liikenteenharjoittajien ryhmäpäällikkö Jorma Kivinen kertoo uusimmassa Ilmailu-lehdessä, että raja-arvo on haluttu tietoisesti pistää pieneksi, koska litiumakuissa on kuumenemis-, palamis- ja jopa räjähdysvaara.

Uudet määräykset litiumakuista ovat tulleet voimaan 1.1.2013.

PÄIVITYS 26.3.2013 klo 11.18: Alkuperäisessä jutussa puhuttiin 100 wattitunnin rajoituksen koskevan yhteensä kuljetettavia akkuja, vaikka rajoitus on akkukohtainen.

Lue myös nämä
Tägit
akku kannettavat tietokoneet
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.