Teemu Laitila
8. maaliskuuta, 2013 13:41
Tuore tutkimus väittää, että runsas vuosi sitten tapahtuneella Megauploadin sulkemisella oli positiivinen vaikutus kahden elokuvastudion myyntilukuihin digitaalisten sisältöjen osalta. Käytännössä tutkijoiden tulokset osoittavat, että piratismi syö laillista myyntiä.
Kaksi amerikkalaistutkijaa Wellesley Collegesta ja Carnegie Mellon Universitystä mittasi Megauploadin suhteellisia käyttömääriä maata kohti sekä sen suhdetta digitaalisten sisältöjen myyntilukuihin ennen ja jälkeen Megauploadin sulkemisen. Palvelun sulkemisen jälkeen digitaalisten sisältöjen myynnin havaittiin kasvavan erityisesti niissä maissa, joissa suuri osa väestöstä käytti Megauploadin palveluita.
Tutkijoiden loppupäätelmän mukaan maailman suurimman laittoman sisällön jakelupalvelun sulkemisen jälkeisten 18 viikon aikana kahden seurannassa olleiden elokuvastudioiden digitaalinen myynti oli kuudesta kymmeneen prosenttia korkeampi kuin mitä se olisi muutoin ollut.
Toinen tutkijoista, Brett Danaher, kertoi Ars Technicalle, että vaikka piratismista tuskin tullaan koskaan pääsemään kokonaan (eikä sen yrittäminen olisi edes järkevää isojen kustannusten vuoksi), niin ilmaisten ja laittomien lähteiden käytön vaikutuksia voidaan vähentää. Danaherin Arsille antamien kommenttien mukaan tutkimus osoittaa, että laittoman lataamisen tekeminen vaikeammaksi on toimiva keino sen vähentämiseksi.
Perinteinen argumentti palveluiden sulkemista vastaan on lataajien siirtyminen muihin palveluihin, mutta tutkijoiden mukaan se koskee vain kohtuullisen pientä teknisesti osaavaa joukkoa. Kun laittomasti ladannut vähemmän tekninen käyttäjä ei enää saakaan sisältöä perinteisestä helposta lähteestään, hän todennäköisesti siirtyy helppoihin laillisiin kanaviin, Danaher kertoo Ars Technicalle.
Siirtymiselle on tietenkin edellytyksenä se, että laillisia kanavia on ylipäänsä tarjolla. Tutkijoiden datan mukaan Megauploadin käyttö oli erityisen yleistä Espanjassa, jossa jopa 17 prosenttia netin käyttäjistä vieraili Megaupload- ja Megavideo-palveluissa. Danaher myöntää, että yksi syy Espanjan suuriin käyttäjämääriin saattaa olla laillisten palveluiden heikko saatavuus maassa, verrattuna esimerkiksi muihin Euroopan maihin, joissa videosisältöjen ostaminen on helpompaa.
Vähemmän yllättäen Yhdysvaltain sisältöteollisuutta edustavat järjestöt ovat suhtautuneet positiivisesti tutkijoiden löydöksiin.