Teemu Laitila
15. helmikuuta, 2013 19:27
Netflixin uutuussarja House of Cards on tällä hetkellä palvelun katsotuinta sisältöä, vaikka Netflixin sisältöjohtaja Ted Sarandos ei suostu paljastamaan tarkkoja katsojalukuja. Helmikuun alussa julkaistun sarjan menestys ei ole yllättänyt Netflixiä, sillä se suunniteltiin alusta asti menestymään.
Netin kautta videota jakelevalla Netflixillä on perinteisiin sisällöntuottajiin nähden yksi merkittävä etu. Sen nettipohjainen järjestelmä mahdollistaa äärimmäisen tarkan käyttäjien seurannan. Salon.com-sivuston helmikuun alussa julkaistun kirjoituksen mukaan Netflix pitää tarkasti kirjaa kaikesta mahdollisesta käyttäjän toiminnasta, josta saadulla datalla pyritään selvittämään käyttäjien makutottumuksia ja sisältöjen käyttötapoja.
Esimerkiksi videon keskeyttäminen, pikakelaus tai jonkun kohdan uudelleenkatsominen luo lokeihin "tapahtuman" ja jos sama kohtaa kerää useampia samankaltaisia tapahtumia, se kertoo palvelulle jotain sisällöstä. Pikakelauksen voidaan ymmärtää tarkoittavan tylsää suvantokohtaa, kun taas seksikohtauksen uudelleenkatsominen vihjaa onnistuneesta kohtauksesta. Jos moni jättää elokuvan kesken suurin piirtein samassa kohdassa, se ei todennäköisesti ollut erityisen hyvä elokuva.
Yksilöllisten käyttäjätunnusten avulla Netflix tietää kuka katsoo mitä, missä, koska ja millä laitteella. Lisäksi palvelun kerrotaan analysoivan jopa elokuvien näkymiä yksityikohtaisesti, jotta saadaan selville millaisista maisemista käyttäjä pitää ja millainen valaistus on sopivin.
Salon kirjoittaa, että David Fincherin ohjaama ja Kevin Spaceyn tähdittämä House of Cards on ensimmäinen ohjelma, jossa hyödynnettiin tiedonlouhinnan tuloksia todellisessa tuotteessa. Numerot kertovat, että alkuperäistä brittiläistä House of Cards -minisarjaa katsoneet ovat keskimäärin pitäneet myös David Fincherin tuotannosta yleisesti. Samat katsojat ovat nauttineet myös Kevin Spaceyn näyttelijäntyöstä. Helpolla matematiikalla voidaan siis päätellä, että jos yhdistetään House of Cards, Fincher ja Spacey, saadaan takuuvarmaa hittikamaa.
Tietty kohderyhmäajattelu on hallinnut viihdealaa jo aiemminkin, josta todisteena Salon mainitsee osuvasti viimeaikaiset vampyyri- ja ihmissusi-teemaiset elokuvat ja sarjat. Siitä huolimatta Netflixin algoritmien kaltaiset työkalut saattavat viedä taiteelta terän, Salon pelkää. Jos käsikirjoittaja, ohjaaja ja leikkaaja ryhtyvät työhön tietokoneen suoltamilla "nuoteilla" varustettuna, näkeekö kukaan enää mitään uutta, josta ei edes uskonut pitävänsä?