Sami Koivunen
31. tammikuuta, 2013 10:44
Viime vuoden viimeinen neljännes oli odotetusti tablettimyynnin osalta ennätyksellinen. Markkinatutkimusyhtiö IDC:n mittausten mukaan tabletteja myytiin vuoden lopulla 52,5 miljoonaa kappaletta. Kasvua tapahtui vuotta aikaisempaan yli 75 prosenttia. Merkittävimmin myyntiään ovat nostaneet Android-pohjaiset Amazon ja Asus. Valta-asemaa pitää kuitenkin edelleen Apple iPad-laitteillaan.
Microsoft myi arvioiden mukaan vuoden lopulla ainoastaan 900 000 Surface-tablettia. Asus-laitteiden myyntiin vaikuttivat positiivisesti lomakauden vahva Google Nexus -tablettien myynti. Samsungin markkinaosuus tippui kolmannen kvartaalin 18,4 prosentin lukemista 15,1 prosenttiin, mutta vuoteen 2011 verrattuna Samsung näki kasvua peräti 263 prosenttia. Samsungin lisäksi Applen markkinaosuuden tippuminen 43,6 prosenttiin selittyy Asus-laitteiden myynnin lisäksi Amazonin Kindle Fire -laitteiden vahvalla myynnillä. IDC:n top5-listan lopusta tippui Lenovo ja tilalle nousi Barnes & Noble yhden miljoonan kappalemyynnillä.
Apple hallitsi vielä vuoden 2011 lopussa tablet-markkinoita yli 51 prosentin osuudella, mutta nyt markkinaosuus on tippunut kolmannen kvartaalin 50,4 prosentista 43,6 prosenttiin. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä IDC:n tutkimusjohtaja Tom Mainelli uskoi Applen laskevan trendin johtuvan iPad-laitteiden korkeista hinnoista.