Teemu Laitila
29. tammikuuta, 2013 18:53
Spotifyn amerikkalainen kilpailija Rdio on avannut ilmaisen musiikkipalvelunsa myös suomalaisille. Palvelu on aiemminkin ollut käytettävissä Suomessa, mutta vain maksullisena versiona rajoitetun ilmaiskauden jälkeen.
Kun Spotify rahoittaa ilmaisversiota tiuhaan toistetuilla mainoksilla, Rdio on rajoittanut kuukautta kohti kuunneltavaa musiikkimäärää. Jäljellä olevia toistokertoja ei näe tarkasti, vaan musiikkia kuunnellessa ilmaisen kuunteluajan kertova palkki lyhenee sivun yläreunassa. Ilmainen tili toimii kuitenkin enintään kuuden kuukauden ajan.
Ilmaisen version rajoituksista pääsee eroon 4,99 eurolla kuussa, jos palvelua käyttää vain selaimella. Mobiililaitteiden tuki maksaa 9,99 euroa.
Rdion sekä kilpailevan Spotifyn valikoimissa ei ole määrällisesti suurempia eroja, molemmat palvelut tarjoavat "yli 18 miljoonan kappaleen" valikoiman. Siitä huolimatta valikoimissa on eroja erityisesti marginaalisemman musiikin osalta.