Teemu Laitila
28. tammikuuta, 2013 17:11
Meta-niminen start-up-yritys on lyöttäytynyt yhteen Epsonin kanssa aikeenaan tuottaa kunnollinen kilpailija Googlen hypetetylle Google Glass -projektille. Metan aikeena on viedä lisätyn todellisuuden ideaa Googlea pidemmälle tarjoamalla käyttäjälle kokonainen kahden silmän näkökenttä virtuaalisilla höysteillä pienen näytön sijaan.
Ensimmäinen prototyyppilaite perustuu Epsonin jo myynnissä oleviin Moverio BT-100-laseihin, joihin Meta on lisännyt erillisen 3D-kameran. Kameran avulla järjestelmä kykenee esimerkiksi seuraamaan käyttäjän käsien liikkeitä, joita voidaan käyttää hyväksi virtuaalitodellisuuden ohjauksessa. Metan konseptivideossa laite seuraa esimerkiksi käyttäjän sormenpäitä ja "tykkää" sivusta Facebookissa peukaloa nostamalla.
Epsonin BT-100-lasit sisältävät qHD-resoluution näytön kummallekin silmälle. Koska näyttö on vain muutaman sentin päässä käyttäjän silmästä, pikkunäyttö kuitenkin vastaa noin 80 tuuman ruutua normaalilta katseluetäisyydeltä käytettynä. Tulevaisuudessa LCD-ruudut on tarkoitus vaihtaa mahdollisesti OLED-ruutuihin, joilla voitaisiin parantaa kuvan laatua ja vähentää tehonkulutusta.
Ensimmäiset kehittäjille tarkoitetut laitteet on tarkoitus saada kasaan Kickstarter-projektin avulla. Nykyisessä muodossaan erillisellä kameralla varustetut lasit eivät ole erityisen huomaamattomat tai tyylikkäät, mutta Meta kehittelee myös kevyempää versiota, jossa kamera olisi integroitu laseihin huomaamattomammin.
Parhaan kuvan projektin tavoitteista saa Metan julkaisemalta konseptivideolta.