Suomen äänitemyynti kasvoi, kiitos digimyynnin

Matti Robinson
22. tammikuuta, 2013 15:29

Musiikkituottajat IFPI Finland ry on julkaissut viime vuoden äänitemyynnin lukemia. Vuonna 2012 digitaalisten äänitteiden myynti kantoi koko äänitemyynnin maltilliseen kasvuun.
Kokonaismyynti kasvoi 1,2 prosenttia reiluun 42 miljoonaan samaan aikaan kun fyysisten tallenteiden lasku jatkui ja päättyi 7,5 prosenttia pakkaselle edellisvuoteen verrattuna. Tällä hetkellä 27 prosenttia kokonaismyynnistä kattava digimyynti puolestaan kasvoi edellisvuodesta 35 prosenttia. IFPI kertoo, että kyseessä on ensimmäinen kerta kun digitaalinen myynti kompensoi fyysisen myynnin laskun euromääräisesti.
Digitaalisen musiikin myynti kasvoi latauspalveluista 16 prosenttia, mutta suurinta kehitystä tapahtui tilauspalveluiden maksamissa korvauksissa. Eniten kasvua oli suoratoistopalvelu Spotifyn kohdalla. Korvauksia maksettiin yhteensä 8,1 miljoonaa euroa, joka on noin 57 prosenttia eli miltei kolme miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Latauspalveluiden kokonaismyynti oli vuonna 2012 noin 3,2 miljoonaa euroa.
Kotimaisen musiikin osuus koko potista kasvoi 69 prosenttiin. Kymmenen myydyimmän albumin joukossa oli yhdeksän suomalaisnimeä ja ainoa ulkomainen oli Adelen "21". 100 000 myytyä albumia ylittivät "Vain elämää" 164 119 kappaleen ja Robinin "Koodi" 117 126 kappaleen myynnillä.

Lue myös nämä
Tägit
IFPI Robin
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.