Nokia osti 3D-kartoistaan tunnetun Earthminen ja uudisti karttapalveluaan

Valtteri Ahonen
13. marraskuuta, 2012 20:19

Nokia on tänään San Franciscossa pitämässään tilaisuudessa esitellyt uuden Here-karttapalvelunsa, joka kerää muun muassa tietoa suoraan käyttäjien karttoihin tekemistä merkinnöistä. Stephen Elop sanoi puheenvuorossaan karttojen olevan tulevaisuudessa yhä tärkeämpi osa Nokian liiketoimintaa. Asiasta uutisoi muun muassa All Things D -sivusto.
Here-brändäyksen myötä Nokia pyrkii luomaan pilvipohjaisen karttapalvelun, jonka kartat ovat henkilökohtaisempia kuin aiemmin, kirjoittaa ZDNet. Käyttäjät pystyvät tallentemaan palveluun omia suosikkipaikkojaan, minkä lisäksi karttoihin pystyy tekemään merkintöjä vaikkapa niissä olevista puutteista niin kutsutun Map Creatorin avulla. Nokia pystyy käyttämään näitä merkintöjä hyödykseen tehdessään karttoihin korjauksia. Map Creator on beta-vaiheessa, eikä toistaiseksi toimi Suomen kartoilla.


Nokian karttayksikön johtaja Michael Halbherr kertoi yhtiön ostaneen myös 3D-karttoja tuottavan Earthminen, jonka kuvien ja tekniikoiden avulla Halbherr uskoo yhtiön pystyvän nostamaan katukuvauksen uudelle tasolle. Uusien tekniikoiden kehittäminen karttojen päivittämiseen onkin tarpeen, sillä Halbherr kertoi Nokian tekevän karttoihinsa jopa 2,7 miljoonaa muutosta päivittäin.
Uudistetun karttapalvelun yksi tavoite onkin lisätä 3D-karttojen määrää ja paljon paikkoja, josta kolmiulotteista kuvaa on tarjolla. Kolmiulotteiset kuvat tuovat Nokian karttoihin Googlen StreetViewia muistuttavia ominaisuuksia. Osittain pilvessä sijaitseva palvelu mahdollistaa nopeamman kolmiulotteisen renderöinnin ja pienemmät kaistavaatimukset kuin perinteiset ratkaisut.


Here on jo käynnistetty ja se löytyy osoitteesta here.net. Palvelu tulee Nokian mukaan olemaan tulevaisuudessa saatavilla useilla alustoilla, mikä tarkoittanee sitä, että ainakin Windows Phone -käyttäjät pääsevät ehkä piankin nauttimaan uudistetusta karttakokemuksesta.

Lue myös nämä
Tägit
Nokia Nokia Maps Nokia Here
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.