Uusin Chrome sisältää vihdoin mahdollisuuden seurantaevästeiden estolle

Teemu Laitila
7. marraskuuta, 2012 13:44

Googlen tuore päivitys Chrome-selaimeen tuo mukanaan Do Not Track -ominaisuuden, joka on löytynyt muista selaimista jo pitkään. Do Not Track -valinnalla käyttäjä voi ilmoittaa mainostajille, että ei halua ottaa vastaan mainonnan kohdistamiseen käytettyjä evästeitä, jotka seuraavat käyttäjän nettiselailua.
Mainoksista elävä Google oli viimeinen iso selainvalmistaja, joka lisäsi ominaisuuden selaimeensa. Tähän saakka DNT-asetus on löytynyt Microsoftin, Applen, Mozillan ja Operan selaimista. Eri valmistajien toteutukset eroavat toisistaan sen perusteella, missä asennossa valinta on oletusarvoisesti. Microsoftin Internet Explorer 10 -selaimessa DNT on asetettu päälle vakiona, mutta Googlen Chromessa se on puolestaan oletusarvoisesti pois päältä.
Do Not Track -asetuksen luonteeseen kuuluu, että sivusto voi joko noudattaa käyttäjän toivetta tai jättää sen huomiotta. Esimerkiksi Yahoo on ilmoittanut, että se ei ota mainonnassa huomioon IE10:n oletusarvoisesti päällä olevaa asetusta, sillä standardin tarkoituksena on, että käyttäjän toive otetaan huomioon, jos asetus on laitettu päälle tietoisesti.
DNT-asetuksen lisäksi Chromen uusin versio ei sisällä juuri ainakaan käyttäjälle näkyviä muutoksia. Sivustolle myönnettyjä oikeuksia voi nyt hallita helpommin osoitepalkissa sijaitsevasta nappulasta, josta näkyy esimerkiksi näkyykö sivustolle käyttäjän sijainti tai onko sillä oikeutta käyttää nettikameraa.

Lue myös nämä
Tägit
Google Chrome Google Do Not Track
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.