Sami Koivunen
5. marraskuuta, 2012 20:15
Markkinatutkimusyhtiö IDC:n mukaan tablettien myynti kasvoi lähes 50 prosentilla verrattaessa tämän vuoden ja viime vuoden kolmannen vuosineljänneksen myyntilukuja. Valtaa tablet-markkinoilla pitää edelleen amerikkalaisjätti Apple 50,4 prosentin osuudella, mutta yhtiö on menettänyt markkina-asemiaan viime vuoden 59,7 prosentin lukemasta.
Vuoden aikana asemiaan ovat parantaneet eniten Samsung, jonka markkinaosuus tablet-markkinoilla kasvoi 6,5 prosentista 18,4 prosenttiin ja Amazon, joka sai 9 prosentin markkinaosuuden huolimatta siitä, että yhtiön ensimmäiset Kindle Fire -tabletit tulivat myyntiin vasta viime vuoden loppupuolella. Muita asemiaan parantaneita ovat Asus, joka paransi 3,8 prosentista 8,6 prosenttiin ja Lenovo, joka nousi 1,1 prosentista 1,4 prosenttiin. Kaikkien muiden tablet-laitteiden yhteenlaskettu osuus oli nyt 12,2 prosenttia, kun viime vuonna prosentti oli vielä 28,9.
IDC:n tutkimusjohtaja Tom Mainelli uskoo siihen, että merkittävä osa Apple-tablettien potentiaalisista ostajista odotti kolmannen neljänneksen ajan uuden iPad minin ilmestymistä. Mainelli kuitenkin epäilee, että nyt iPadin ilmestettyä laitteen korkea hinta saattaa karkoittaa mahdollisia ostajia. IDC:n Ryan Reith lisää, että kilpailijat ovat lisänneet painetta Applen suuntaan. Reithin mukaan Windows 8- ja Windows RT -pohjaisten tablettien myötä markkinoilla on nyt kolmas vakavasti otettava alusta tableteille.